Dyskusję na temat radiolatarni DVOR/DME rozpoczął na ostatniej sesji Rady Miejskiej Tomasz Siwak, prezes Portu Lotniczego Radom.
- Radiolatarnia jest dla nas bardzo ważna, bowiem to od niej zależy, kiedy uruchomimy regularne operacje lotnicze z Sadkowa. Początkowo PAŻP jako instytucja odpowiedzialna za tę inwestycję zapewniała, że urządzenie będzie gotowe w sierpniu, później termin ten przełożono na wrzesień. W ubiegłym tygodniu trafiło do nas jednak pismo, w którym możemy przeczytać, że radiolatarnia będzie gotowa na przełomie listopada i grudnia - powiedział prezes Tomasz Siwak.
POSEŁ PISZE DO MINISTER
Sprawą zainteresował się m.in. poseł Marek Suski, który wysłał do Elżbiety Bieńkowskiej, minister infrastruktury i rozwoju pismo z prośbą o jednoznaczne podanie terminu oddania do użytku inwestycji. Oto fragment tej interpelacji:
"W dniu 11 lipca 2013 roku PAŻP podpisała umowę z firmą KEYMILE Sp. z o.o. dotyczącą budowy i uruchomienia na radomskim lotnisku DVOR/DME, z której to umowy wynikało, że urządzenie powinno być gotowe do użytku w maju 2014 roku. Niestety, termin ten ulegał kolejnym zmianom.
Przedstawiciele PAŻP informowali, że urządzenie zostanie oddane do użytku w sierpniu, potem do końca września, by wreszcie w piśmie z 3 czerwca br., podpisanym przez Krzysztofa Kapisa - prezesa PAŻP, zakomunikować, że uruchomienie operacyjne urządzenia nastąpi w okresie listopad - grudzień 2014.
Jest to całkowicie niezrozumiała i nieakceptowana decyzja PAŻP. Pomimo uzyskania certyfikatu lotniska, wpisu do rejestru lotnisk i uzyskania statusu zarządzającego całością lotniska cywilno-wojskowego, Port Lotniczy Radom nie może realizować zadań do których został powołany. Latem i jesienią 2014 roku na radomskim lotnisku nie będą mogły odbywać się operacje lotnicze z użyciem samolotów komunikacyjnych. Podpisana w ubiegłym tygodniu umowa z linią 4You Airlines przewiduje uruchomienie regularnych połączeń z europejskimi miastami pod warunkiem funkcjonowania urządzenia DVOR/DME. Kolejna negocjowana umowa, z innym przewoźnikiem, przewiduje dodatkowo podanie terminu zakończenia budowy urządzenia ILS kat.I.
Opóźnienia przy budowie urządzenia DVOR/DME na radomskim lotnisku uniemożliwiają rozpoczęcie cywilnych operacji lotniczych, narażając Gminę Miasta Radomia na straty finansowe.
Mając na uwadze powyższe proszę o odpowiedź na następujące pytanie: kiedy na radomskim lotnisku zostanie uruchomione i oddane do użytku urządzenie DVOR /DME?".
PAŻP: KONIEC PRAC WE WRZEŚNIU
W środę po południu uzyskaliśmy odpowiedź z PAŻP. Prezentujemy w całości komunikat rzecznika PAŻP - Pawła Palucha ws. budowy w Radomiu radiolatarni DVOR/DME:
"W związku z pojawiającymi się w mediach informacjami, że Polska Agencja Żeglugi Powietrznej opóźnia uruchomienie urządzenia nawigacyjnego DVOR/DME na lotnisku w Radomiu informujemy, że budowa radiolatarni przebiega bez zakłóceń i zgodnie z planowanym harmonogramem. Realizacja tej inwestycji nie ogranicza się wyłącznie do prac budowlanych. Równolegle w Hiszpanii są produkowane anteny stanowiące element urządzenia nawigacyjnego, a poza placem budowy zostały zakończone prace związane z wykonaniem podstawowej konstrukcji, na której będą one umieszczone. Prace budowlane i montażowe zostaną zakończone we wrześniu.
Z dużym zdziwieniem odnotowaliśmy atak rzecznika Portu Lotniczego Radom na PAŻP oraz publiczne powoływanie się na korespondencję PAŻP z Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju.
Jesteśmy szczególnie zaniepokojeni szukaniem winnych po stronie PAŻP w znaczących opóźnieniach rozpoczęcia działalności lotniska w Radomiu. Zawsze wyrażaliśmy duże zainteresowanie zakończeniem budowy portu lotniczego w Radomiu, co potwierdza fakt, że inwestycja DVOR/DME jest finansowana w całości przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej. Niezależnie od realizowanej inwestycji, w celu zsynchronizowania terminu zakończenia budowy radiolatarni z terminem przekazania do bieżącej eksploatacji, PAŻP już uruchomił wymagane prawem procedury, których realizacja leży po stronie takich instytucji jak Urząd Lotnictwa Cywilnego oraz podjął działania w celu wpisania urządzenia do AIP Polska.
Zamiast publicznie przedstawianych zarzutów pod adresem PAŻP, Port Lotniczy Radom powinien wspólnie z PAŻP dołożyć wszelkich starań, aby wszystkie procedury wdrożeniowe, pozostające w gestii podmiotów zewnętrznych, a mających wpływ na ostateczne uruchomienie operacyjne urządzeń, skrócić do minimum".
MS/foto. Archiwum