Modernizacja linii kolejowej na trasie Radom - Warszawa zaczyna się urzeczywistniać. Do 10 stycznia 2013 roku koleje czekają na oferentów w pierwszym wielkim przetargu. Chodzi m. in. o przebudowę układów torowych i peronów stacji kolejowej w Radomiu.
Przetarg obejmuje m.in. opracowanie projektów wykonawczych, przebudowę i modernizację układów torowych oraz peronów stacji Radom, przebudowę przejścia podziemnego pod torami radomskiej stacji. W ramach inwestycji ma również zostać wybudowany budynek Lokalnego Centrum Sterowania.
- Wymienione i zaprojektowane od nowa będą wszystkie układy torów, urządzenia sterowania ruchem kolejowym czy urządzenia zasilania sieci trakcyjnej prądem. Plan zakłada również budowę nowych wyższych peronów przystosowanych do obsługi niepełnosprawnych, podróżnych z cięższym bagażem czy rodziców z dziećmi w wózkach - informuje Maciej Dutkiewicz, rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK. - Wstępne oferty zamierzamy poznać w styczniu 2013 roku – to będzie pierwsza część postępowania przetargowego. Roboty planujemy przeprowadzić w ciągu około roku od momentu podpisania umowy. Kolejne przetargi na część linii między Warszawą a Warką planujemy ogłosić na początku 2013 roku – tu roboty mają potrwać około dwóch lat od momentu podpisania umowy.
Jak będą wyglądały prace na całej trasie?
Prace budowlane na całej trasie Radom - Warszawa mają być podzielone na kilka etapów: prace na stacji w Radomiu, modernizację trasy Warszawa Okęcie – Warka i trasy Warka – Radom.
- Na tym ostatnim fragmencie zamierzamy dobudować drugi tor, by usprawnić możliwość prowadzenia ruchu pociągów. Obecnie trasa jest jednotorowa. Celem modernizacji tych wszystkich fragmentów jest wprowadzenie maksymalnej prędkości pociągów 160km/h, co jest wartością typową dla linii magistralnych w krajach zachodniej Europy. W tym momencie podróż z Radomia do Warszawy trwa ok. dwóch godzin - tłumaczy Dutkiewicz. - Część z tych zadań planujemy wykonać w tej perspektywie finansowania unijnego czyli muszą one zostać zakończone i rozliczone z upływem 2015 roku.Właśnie - kiedy doczekamy się zakończenia modernizacji?
Tego dokładnie nie wiadomo. Modernizacja całej linii kolejowej nr 8 na odcinku Radom - Warszawa ma kosztować 1,5 mld zł. Inwestycja będzie w 85 procentach dofinansowana z funduszy unijnych. I tu pojawia się problem. W trakcie realizacji projektu pojawiły się kilkumiesięczne opóźnienia przy opracowaniu dokumentacji projektowej dla Warszawy Okęcie oraz dla Radomia. Czasochłonna jest również wypłata odszkodowań osobom, których grunty zostały wykorzystane w trakcie inwestycji. Pojawiły się również problemy przy zdobywaniu pozwoleń na budowę oraz przy rozstrzyganiu przetargów. Zmodernizowana linia miała być pierwotnie oddana do użytku na przełomie 2012 - 2013 roku. Później ten termin wydłużono do 2015 roku. Potem pojawiły się głosy, że trasa zostanie wyremontowana najwcześniej w 2020 roku, już w innej perspektywie finansowania Unii Europejskiej.
- Przy modernizacji mogliśmy liczyć się z utrudnieniami, ale to już
przerasta wszelkie oczekiwania. W tym roku w Sejmie, zapewniano, że
budowa linii zakończy się do 2014 roku, a dziś nie wiadomo czy tak
będzie. Równie dobrze może to być po 2020 roku. Należy dodać, że nie
wykonanie II etapu między 2014 a 2020 rokiem grozi zwrotem refundacji za
I etap modernizacji - mówiła jeszcze w listopadzie radomska posłanka Marzena Wróbel.
Do sprawy będziemy wracać.