- Rozpoczęcie robót budowlanych poprzedzone jest długimi przygotowaniami. Tak dzieje się na przykład przy tworzeniu nowego systemu sterowania ruchem, którym zajmujemy się obecnie. To niezbędny proces, by była możliwa wymiana torowiska lub sieci trakcyjnej. Problemem były niezgodności faktycznego stanu nieruchomości na gruncie wzdłuż trasy ze stanem prawnym oraz ewidencją gruntów. Cieszymy się jednak, że spotykamy się z dużym wsparciem ze strony władz lokalnych, którym podobnie jak nam zależy na szybkim i sprawnym przeprowadzeniu inwestycji – mówi dyrektor projektu Robert Hurkała, odpowiedzialny za inwestycję z ramienia PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Thales przetarg na przebudowę systemu sterowania wygrał już na początku tego roku (szczegóły TUTAJ). Jak zapewnia Maciej Dutkiewicz z zespołu prasowego PKP PLK, firma realizuje umowę, prowadząc w tej chwili prace przygotowawcze i projektowe.
CO Z PRZETARGIEM NA REMONT STACJI RADOM?
Projekt modernizacji linii kolejowej nr 8 na odcinku pomiędzy Warszawą a Radomiem został podzielony na dwa etapy. Najpierw PKP Polskie Linie Kolejowe zajmą się pracami na odcinku Warszawa Okęcie - Warka oraz stacją w Radomiu, następnie odcinkiem pomiędzy Warką a Radomiem. Odcinek na południe od Warki będzie dwutorowy. Obok torów i systemu sterowania ruchem, zmodernizowana zostanie też sieć trakcyjna i systemy zasilania. Jednym z głównych celów modernizacji trasy Warszawa – Radom jest podwyższenie prędkości maksymalnej pociągów do 160 km/godz.
W kwietniu nastąpiło otwarcie wniosków potencjalnych wykonawców na odcinku Warszawa Okęcie - Czachówek, zaś w maju został ogłoszony przetarg na realizację odcinka Czachówek - Warka. Obecnie trwają prace komisji przetargowej. Przetarg na remont stacji Radom został ogłoszony na początku tego roku, była szansa, że prace rozpoczną się jesienią. Najwyraźniej jednak trzeba będzie poczekać dłużej.
- Jesteśmy w toku procedury przetargowej na wszystkich realizowanych odcinkach w obecnej perspektywie finansowej. Wszystkie to przetargi w trybie ograniczonym, a więc dwuetapowe. Prace budowlane w ramach tych trzech kontraktów planujemy na lata 2014 – 2015 - wyjaśnia Maciej Dutkiewicz.
MA BYĆ DUŻO ZMIAN NA LEPSZE
Według zapewnień PKP PLK, pasażerowie korzystający z przystanków pomiędzy Radomiem i Warszawą zyskają nowe, wyższe perony. Infrastruktura pasażerska będzie też przystosowana do obsługi osób niepełnosprawnych, opiekunów z dziećmi w wózkach, rowerzystów. Powstaną na nich windy lub pochylnie. W Czachówku nowe przejście podziemne umożliwi dojście do peronów i połączy podzieloną torami miejscowość. Podobnie stanie się w Chynowie i w Warce. W Radomiu zmodernizowany - z dostosowaniem do potrzeb osób niepełnosprawnych - zostanie tunel dla pieszych pomiędzy Placem Dworcowym a ulicą Domagalskiego. Od strony ul. Domagalskiego zostanie przeprowadzony remont schodów. Zmienią się perony. Staną na nich nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne.W ramach modernizacji peronów, zostaną zamontowane windy dla niepełnosprawnych. Winda osobowa na peron nr 1 zostanie zlokalizowana po lewej stronie przejścia, idąc od strony dworca kolejowego, natomiast windy na perony nr 2 i 3 zostaną zamontowane po lewej stronie przejścia. Schody na peron nr 1 znajdą się po lewej stronie przejścia, natomiast na perony nr 2 i 3 po obu stronach przejścia.
Projekt remontu zakłada zainstalowanie na terenie peronów i przejścia podziemnego dynamicznej informacji pasażerskiej. Na kilku elektronicznych tablicach będą wyświetlane komunikaty dotyczące nazwy przystanku, numer linii, prognozowanego czasu odjazdu pociągu, a także ogłoszenia specjalne. Wszystkie perony zostaną dostosowane do potrzeb osób niewidomych i słabo widzących.