Historia radomskiej komunikacji - cz. VI

Historia radomskiej komunikacji - cz. VI
Najlepsze wiadomości video z Radomia znajdziesz na naszym kanale na YouTube - TUTAJ

[gallery id=893]

1989 rok to czas galopującej inflacji. W marcu, rok po poprzedniej podwyżce, ceny biletów znowu się zwiększyły - do 30 zł w granicach miasta i od 60 do 120 zł w strefach podmiejskich. Już w sierpniu ceny te poszły w górę o 100 procent! Kolejne podwojenie stawek odbyło się w listopadzie. Podwyżki nie ratowały jednak sytuacji finansowej Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji. Dlatego zdecydowano się na likwidację 411 z 4071 autobusowych kursów w dni powszednie i 326 z 1843 kursów w dni wolne. Oczywiście autobusy kursowały przez to rzadziej. MPK zrezygnowało też z instalacji kolejnych automatów biletowych na przystankach. Dwa postawiono - obok dworca PKP i na ul. Orłowa (dziś Jana Pawła II) - i cieszyły się olbrzymią popularnością, ale na kolejne zabrakło pieniędzy. Jedno urządzenie kosztowało 6,5 mln zł.

Do 1990 roku miejskie autobusy jeździły pomalowane na kremowy i czerwony kolor. Jednak MPK postanowiło wobec braku pieniędzy zarabiać na reklamach. Co ciekawe, chętnych na początku brakowało - cóż, kapitalistyczna gospodarka dopiero się rodziła. Jako pierwsza na wielkopowierzchniową reklamę na radomskich autobusach zdecydowała się redakcja tygodnika "Anonse".  

Deficyt MPK sięgnął w 1990 roku 350 mln zł. Kolejne podwyżki - do 600 zł za bilet jednorazowy w granicach miasta - nie poprawiały sytuacji. Pracownicy zaczęli grozić strajkiem ostrzegawczym. Ogłoszono konkurs na nowego dyrektora. Eugeniusza Szczerbę zastąpił Jan Kopycki, który miał za zadanie poprawić sytuację finansową przedsiębiorstwa, m.in. poprzez prywatyzację niektórych linii. 

W 1991 roku wprowadzono w Radomiu karnety 10-przejazdowe. Ich cena - 4 tys. albo 8 tys. zł. W lipcu bilet jednorazowy zdrożał do 1200 zł.

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjciIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+PHNjcmlwdCBhc3luYyBzcmM9Ii8vci5jb3phZHppZW4ucGwvc2VydmVyL3d3dy9kZWxpdmVyeS9hc3luY2pzLnBocCI+PC9zY3JpcHQ+
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjciIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+PHNjcmlwdCBhc3luYyBzcmM9Ii8vci5jb3phZHppZW4ucGwvc2VydmVyL3d3dy9kZWxpdmVyeS9hc3luY2pzLnBocCI+PC9zY3JpcHQ+

Podjęto próbę wprowadzenia elektronicznych kasowników w radomskich autobusach. Jednak zakończyła się na niepowodzeniem - urządzenia były zbyt czułe i trudno było skasować nawet lekko zgnieciony bilet.

W 1992 roku znów podjęto próby. Tym razem wypadły one pomyślnie. Do końca roku zaplanowano więc wyposażenie w elektroniczne kasowniki 6 autobusów. Na więcej MPK nie było stać, w pozostałych pojazdach miały zostać "dziurkacze".

MPK postanowiono przekształcić w jednoosobową spółkę gminy. W ramach oszczędności zmniejszono liczbę kursujących autobusów, oddano też miastu zajezdnię przy ul. Okulickiego, szkołę przyzakładową, internat i stołówkę.

Właściciel prywatnej firmy przewozowej Adam Michalczewski wystąpił do radnych z propozycją sprowadzenia do Radomia 15 ekologicznych autobusów. Radni jednak mieli wątpliwości  - twierdzili, ze pojazdy są przestarzałe.

W 1993 roku bilet kosztował już 2400 zł. Kara za jazdę na gapę wynosiła... 200 tys. zł. MPK umieszczało reklamy wewnątrz i na zewnątrz autobusów, a nawet na biletach.

1 października powstała jednostka budżetowa Zarząd Transportu Miejskiego, która miała zajmować się organizacją i kontrolą komunikacji oraz dystrybucją biletów. Zaś MPK zostało przekształcone w jednoosobową spółkę gminy. Wiceprezydent Radomia Kazimierz Wlazło dowodził, że dzięki restrukturyzacji tylko w ciągu kilku tygodni miastu udało się zaoszczędzić około 2,4 miliarda złotych z zaplanowanej dotacji.

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjQxIiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0KPHNjcmlwdCBhc3luYyBzcmM9Ii8vci5jb3phZHppZW4ucGwvc2VydmVyL3d3dy9kZWxpdmVyeS9hc3luY2pzLnBocCI+PC9zY3JpcHQ+
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjQxIiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0KPHNjcmlwdCBhc3luYyBzcmM9Ii8vci5jb3phZHppZW4ucGwvc2VydmVyL3d3dy9kZWxpdmVyeS9hc3luY2pzLnBocCI+PC9zY3JpcHQ+

Pod koniec 1993 roku na radomskie ulice wyjechał pierwszy autobus przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych - jelcz, w którym zamontowano windę do podnoszenia wózków inwalidzkich.

Na początku 1994 roku ZTM ogłosił przetarg na przewozy pasażerów na liniach 3,8,13 i 101. Chodziło o rozbicie monopolu MPK i tworzenie konkurencji. Do przetargu stanęło osiem firm. Ostatecznie linie 3,8,13 przypadły firmie ITS Adama Michalczewskiego, a linia nocna 101 - Zakładowi Transportu Energetyki. Związkowcy z MPK nie chcieli się pogodzić, że wybrano najtańsze oferty i zaprotestowali. Domagali się nawet odwołania wiceprezydenta Kazimierza Wlazło. Pod koniec roku ZTM przygotował kolejny przetarg - tym razem na obsługę linii 1, 2 i 6. Wygrało go MPK.

1994 rok przyniósł tez kolejną podwyżkę - do 4800 zł za jednorazowy normalny bilet - oraz nowe rozkłady jazdy, które zawierały dokładne godziny odjazdów z każdego przystanku na danej trasie. 

W czerwcu na ulice wyjechały pierwsze autobusy obsługiwane przez innych niż MPK przewoźników. Firma ITS wysłała do obsługi linii 3,8 i 13 osiemnaście sprowadzonych z Wiednia pojazdów marki MAN, napędzanych gazem i pomalowanych na niebiesko. 

W październiku MPK świętowało jubileusz 40 - lecia działalności. Chętni mogli z tej okazji zwiedzić zajezdnię przy ul. Wjazdowej, zaprezentowano też nowoczesny autobus marki Daab, który przedsiębiorstwo zamierzało zakupić.

RED

Najświeższe wiadomości z Radomia i regionu znajdziesz na profilu CoZaDzien.pl na Facebooku - TUTAJ
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo8c2NyaXB0IGFzeW5jIHNyYz0iLy9yLmNvemFkemllbi5wbC9zZXJ2ZXIvd3d3L2RlbGl2ZXJ5L2FzeW5janMucGhwIj48L3NjcmlwdD4=
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo8c2NyaXB0IGFzeW5jIHNyYz0iLy9yLmNvemFkemllbi5wbC9zZXJ2ZXIvd3d3L2RlbGl2ZXJ5L2FzeW5janMucGhwIj48L3NjcmlwdD4=

#WieszPierwszy

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0KPHNjcmlwdCBhc3luYyBzcmM9Ii8vci5jb3phZHppZW4ucGwvc2VydmVyL3d3dy9kZWxpdmVyeS9hc3luY2pzLnBocCI+PC9zY3JpcHQ+
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0KPHNjcmlwdCBhc3luYyBzcmM9Ii8vci5jb3phZHppZW4ucGwvc2VydmVyL3d3dy9kZWxpdmVyeS9hc3luY2pzLnBocCI+PC9zY3JpcHQ+
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0KPHNjcmlwdCBhc3luYyBzcmM9Ii8vci5jb3phZHppZW4ucGwvc2VydmVyL3d3dy9kZWxpdmVyeS9hc3luY2pzLnBocCI+PC9zY3JpcHQ+
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0KPHNjcmlwdCBhc3luYyBzcmM9Ii8vci5jb3phZHppZW4ucGwvc2VydmVyL3d3dy9kZWxpdmVyeS9hc3luY2pzLnBocCI+PC9zY3JpcHQ+

Polecamy