WSZYSTKO O AIR SHOW 2013 - TUTAJ
- Ukraińskie maszyny przylecą do Radomia 23 sierpnia. Dwumiejscowy Su-27UB o numerze bocznym 69 wytypowany został do pokazów w powietrzu, natomiast jednomiejscowy Su-27 o numerze 39 będzie stał na wystawie i spełniał rolę maszyny zapasowej.Podobnie na wystawie znajdzie się Ił-76MD. Piloci naszych wschodnich sąsiadów uczestniczyli już wAir Show, ale nigdy jeszcze nie demonstrowali umiejętności akrobacyjnych. Udział w pokazach w Radomiu będzie dla nich pierwszym występem pilotażowym za granicą po 10-letniej przerwie - informuje Artur Goławski z biura prasowego Międzynarodowych Pokazów Lotniczych Air Show-2013.
Su-27 jest jednomiejscowym samolotem myśliwskim przechwytującym, przeznaczonym do przechwytywania celów powietrznych, zwłaszcza nisko latających. To miała być radziecka odpowiedź na amerykańskie F - 15, później również F - 16. Prace konstrukcyjne, zmiany koncepcji, próby trwały latami, od 1969 roku. Oficjalnie samolot Su-27 został przyjęty na uzbrojenie radzieckiej armii w 1985 roku. Po raz pierwszy pokazano tę maszynę na salonie lotniczym w Paryżu w 1989 roku. Po rozpadzie ZSRR część samolotów została przyjęta przez siły zbrojne państw wchodzących w skład imperium, np. Ukrainy, Białorusi i Kazachstanu. Po raz pierwszy samoloty Su-27 wzięły udział w działaniach bojowych w trakcie konfliktu gruzińsko–abchaskiego. W 1993 roku gruzińska obrona przeciwlotnicza zestrzeliła w pobliżu Suchumi rosyjski samolot Su-27 rakietą przeciwlotniczą. Su -27 brały też udział w wojnie Etiopii z Erytreą (1998-2000). Etiopskie Su-27 zestrzeliły cztery MiG-i 29 Erytrei, stąd nadano im przydomek "MiG Killers".
Iljuszyn Ił-76 to jeden z najbardziej rozpowszechnionych samolotów transportowych na świecie. Jest 4-silnikowym odrzutowym rosyjskim samolotem, zaprojektowanym przez biuro konstrukcyjne im. Iljuszyna. Jego seryjna produkcja rozpoczęła się 1974 roku w zakładach TAPO w Uzbekistanie. Dotychczas wyprodukowano prawie 1000 egzemplarzy samolotu. Może on transportować ładunek o wadze 40 ton na odległość 5 tys. km w ciągu mniejszym niż 6 godzin. Potrafi startować na krótkich pasach startowych.
W latach 1979 – 1991, radzieckie Siły Powietrzne przy pomocy samolotów Ił-76 przetransportował 89 proc. wojsk radzieckich oraz 74 proc. wszystkich
towarów. Ponieważ afgańscy rebelianci nie mogli z
ziemi zestrzelać wysoko latających samolotów Ił-76, ich taktyką na zestrzelenie
był atak podczas startu lub przy lądowania.