Jak wzmocnić system odpornościowy i przechytrzyć jesień?

Jak wzmocnić system odpornościowy i przechytrzyć jesień?
Najlepsze wiadomości video z Radomia znajdziesz na naszym kanale na YouTube - TUTAJ


Jeśli chcesz aktywnie spędzić jesień, bez chorób i leżenia w łóżku, przestrzegaj poniższych zasad.

* Odstaw używki. Unikaj przede wszystkim alkoholu, a także dużych ilości kawy - wypłukują z naszego organizmu mikrolementy i witaminy, które unieszkodliwiają np. wolne rodniki, zagrażające naszemu systemowi immunologicznemu.

* Unikaj stresu. Długotrwały stres osłabia system obronny naszego organizmu. Znajdź czas na relaks; najlepiej odprężaj się, aktywnie wypoczywając.

* Wysypiaj się. Brak snu, zarwane noce wpływają niekorzystnie na naszą odporność. Przemęczony organizm jest bardziej narażony na jesienne infekcje.

* Hartuj swój organizm. Np. każdą kąpiel kończ zimnym prysznicem; w ten sposób usprawnisz mechanizmy termoregulacji i zaktywizujesz system immunologiczny.

* Ruch to zdrowie. Nie zapominaj o tym. Najlepiej ruszać się na świeżym powietrzu. Zmobilizuj się, żeby w ciągu tygodnia kilka razy uprawiać np. jogging. Wskazane są także intensywne, półgodzinne spacery. Jesienią warto skorzystać z usług klubów fitness - energiczne ćwiczenia na siłowni czy na parkiecie wzmocnią nasz organizm, który musi stawić czoła różnym infekcjom.

* Zmień dietę. Jesienne menu powinno być bogate w owoce, warzywa, ryby i nabiał. Pij soki owocowe i warzywne, jedz lekkostrawne, ale energetyczne posiłki.

* Korzystaj z sauny. Jeśli nigdy nie byłeś w saunie, jesień to odpowiednia pora, by wreszcie spróbować. Wysoka temperatura podnosi temperaturę organizmu, co niszczy bakterie i wirusy.

* Ubieraj się odpowiednio. Ciepło, ale tak, by nie przegrzać organizmu. Najlepiej dopasować ubranie do pogody panującej za oknem. Pamiętaj o nakryciu głowy, chroń się przed wiatrem i deszczem, aby uniknąć wychłodzenia. Najlepiej ubieraj się „na cebulkę” - zakładaj kilka cienkich warstw zamiast jednej grubej.

* Unikaj kontaktów z osobami chorymi. To trudne, bo kichające i smarkające osoby można spotkać wszędzie, ale lepiej starać się omijać je szerokim łukiem, bo są źródłem zarazków, które przenoszą się najczęściej drogą kropelkową.

* Jedz czosnek. To znany od wieków sposób na walkę z infekcjami. Czosnek to naturalny antybiotyk, który ma bardzo silne działanie, niszczy liczne drobnoustroje, szczególnie te wywołujące zakażenie górnych dróg oddechowych (gardło, oskrzela) i płuc. Zawarte w czosnku lotne związki siarkowe przedostają się do płuc i działają odkażająco. Najlepiej jeść go na surowo.

* Witamina C. Wspomaga naturalne siły organizmu w walce z przeziębieniem. Można ją przyjmować w postaci tabletek, ale najlepiej jeść naturalną, której najwięcej jest w owocach cytrusowych, dzikiej róży, czarnej porzeczce, truskawkach, natce pietruszki, papryce itp. Witamina C nie tylko zapobiega przeziębieniu, ale także skraca czas jego trwania, ma działanie antywirusowe.

* Zaszczep się. To najskuteczniejszy sposób na grypę, jednak nie podejmuj tej decyzji bez konsultacji z lekarzem.


Aleksandra Załęska, fit.pl/ fot. archiwum cozadzien.pl

Najświeższe wiadomości z Radomia i regionu znajdziesz na profilu CoZaDzien.pl na Facebooku - TUTAJ

Polecamy