Radio Rekord Radom 29 lat z Wami Radio Rekord Radom 29 lat z Wami
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjEiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjEiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=

Skrzywdził cię lekarz? Dochodź swoich praw!

Skrzywdził cię lekarz? Dochodź swoich praw!

Z jednej strony wielu poszkodowanych przez błędy lekarskie uważa, że sprawa i tak jest z góry przegrana. A z drugiej - osoby te często nie wiedzą, w jaki sposób można określić kwotę rekompensującą doznane krzywdy. Zapominają przy tym, że praca lekarza, jak każda inna, jest wymierna. Można porównać to do błędnie podjętych decyzji właściciela firmy, w wyniku których korporacja traci zainwestowane pieniądze. Albo architekta, który popełnia błąd, co skutkuje uszkodzeniem budowli. W tym przypadku nikogo nie dziwi, że ów architekt odpowie za niekompetencję.
Nasze niezadowolenie z usług lekarza może się zacząć już na poziomie podstawowym czyli w kontakcie z lekarzem internistą. Jeśli pacjent nie jest zadowolony z jego opieki, przysługuje mu prawo zmiany internisty. Opcja ta nie jest obwarowana żadnymi kosztami w przypadku dwóch pierwszych zmian. Jeśli w ciągu roku po raz trzeci będziemy chcieli zmienić lekarza, będzie nas to kosztowało 80 zł.

Pamiętajmy, że poszkodowany ma kilka dróg do wyboru. Jeśli pacjent nie jest zadowolony z usług jakiegokolwiek lekarza, w pierwszej kolejności powinien złożyć skargę do dyrekcji szpitala/przychodni, w której może wnioskować o wyciągniecie służbowych konsekwencji wobec lekarza. Należy podkreślić, że dyrekcja szpitala/przychodni ma obowiązek odpowiedzieć na takie pismo. W przypadku, gdy dyrekcja placówki uzna, że lekarz faktycznie nie dopełnił swoich obowiązków lub złamał prawa pacjenta, zostaną wobec niego wyciągnięte konsekwencje w postaci odpowiedniej adnotacji w dokumentacji prac.

Jeśli chcemy domagać się odszkodowania, najlepiej skontaktować się z Biurem Rzecznika Praw Pacjenta za pośrednictwem bezpłatnej infolinii 800-190-590 czynnej pn. – pt. w godz. 9.00 - 21.00. Dyżurujący specjaliści z zakresu ochrony zdrowia udzielą informacji, co w danej sytuacji zrobić, a w razie potrzeby podejmą interwencję. Można też dzwonić pod numery: (22) 833-08-85, (22) 635-59-96 (według stawek operatora). Z rzecznikiem można także skontaktować się osobiście lub drogą mailową (Biuro Rzecznika Praw Pacjenta, ul. Zjednoczenia 25, Warszawa; e-mail: sekretariat@bpp.gov.pl).

Rzecznik, po złożeniu do niego wniosku, zobowiązany jest, aby sprawę zbadać i poinformować pacjenta o przysługujących mu prawach. Po zapoznaniu się z przedłożoną dokumentacją, jeśli uzna to za konieczne, może skierować sprawę do wyjaśnienia przez Izbę Lekarską. W złożonym wniosku będzie opisane zdarzenie oraz żądanie wyciągnięcia konsekwencji wobec lekarza. Sprawa zostanie wówczas zbadana przez rzecznika odpowiedzialności zawodowej. Jeśli Izba ustali, że doszło do uchyleń, lekarz stanie przed sądem koleżeńskim, w wyniku czego może on zostać ukarany. Jak informuje nas Rzecznik Praw Pacjenta Krystyna Kozłowska: - W przypadkach, gdy otrzymuję informacje, że personel medyczny nie wypełnia rzetelnie swoich obowiązków służbowych, jako Rzecznik Praw Pacjenta, po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego, mogę wystąpić do świadczeniodawcy o wyciągnięcie konsekwencji służbowych w stosunku do pracownika winnego zaniedbania lub do organu założycielskiego o wyciągnięcie konsekwencji w stosunku do zarządzającego placówką. Natomiast gdy np. nieetyczne zachowanie personelu medycznego wpływa na naruszenie praw pacjenta, wówczas mogę skierować sprawę do rozstrzygnięcia przez właściwą instytucję samorządu zawodowego lub do organu nadzoru nad placówką, w której doszło do zdarzenia. Niezależnie od tego każdy pacjent sam może złożyć skargę do właściwego Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej przy Okręgowej Izbie Lekarskiej jako organu właściwego w sprawach naruszenia przepisów związanych z wykonywaniem zawodu lekarza - wyjaśnia.

Często jednak jedyną drogą do uzyskania odszkodowania jest droga sądowa. W sytuacji, gdy pacjent podejrzewa, że w jego przypadku doszło do błędu medycznego (błąd diagnostyczny, leczniczy) posiada on możliwość dochodzenia roszczeń na drodze sądowego postępowania cywilnego lub - jeśli istnieje podejrzenie popełnienia przestępstwa – sprawę może zgłosić do prokuratury. Jeżeli pacjent decyduje się, aby skierować sprawę na drogę sądowego postępowania cywilnego bądź karnego, warto w takiej sytuacji wystąpić do kierownika przychodni o udostępnienie kopii dokumentacji medycznej i dołączyć ją do wniosku skierowanego do sądu.

Zaznaczmy, że od 1 stycznia 2012 roku w przypadku zaistnienia niepożądanego zdarzenia medycznego, pacjenci mogą ubiegać się o odszkodowanie, składając wniosek do właściwych komisji wojewódzkich.
- Taką możliwość, szybszego dochodzenia swoich praw daje znowelizowana ustawa o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Zaznaczę, że komisje te rozpatrują wnioski dotyczące zdarzeń, które miały miejsce po 1 stycznia 2012 r., a przepisy w zakresie dochodzenia odszkodowania i zadośćuczynienia przed Komisją Wojewódzką dotyczą zdarzeń medycznych będących następstwem udzielania świadczeń zdrowotnych tylko i wyłącznie w szpitalu - wyjaśnia Kozłowska. Do tego typu zdarzeń należą wszelkiego rodzaju zakażenia pacjenta biologicznym czynnikiem chorobotwórczym, uszkodzenie ciała lub rozstrój zdrowia pacjenta albo jego śmierć. Popełniane błędy często są wynikiem błędnych diagnoz wynikających z braku kompetencji lekarza. Błędnie postawiona diagnoza wpływa na niewłaściwe leczenie, co przyczynia się do rozwoju choroby.

Szczegółowe informacje dotyczące postępowania przed Komisją Wojewódzką każdy pacjent może znaleźć na stronie Biura Rzecznika Praw Pacjenta (www.bpp.gov.pl) w zakładce „Wojewódzkie Komisje ds. orzekania o zdarzeniach medycznych” gdzie zamieszczony jest poradnik dla pacjenta.

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=

#WieszPierwszy

Najnowsze wiadomości

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

Najczęściej czytane

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

Polecamy