Ból kręgosłupa – jak się przed nim bronić?

Ból kręgosłupa – jak się przed nim bronić?
Najlepsze wiadomości video z Radomia znajdziesz na naszym kanale na YouTube - TUTAJ

Na szczęście świadomość profilaktyki stale rośnie i coraz wcześniej zaczynamy zapobiegać chorobom kręgosłupa jeszcze zanim pojawią się ich pierwsze symptomy.

Światowa Organizacja Zdrowia ogłosiła, iż ból pleców jest chorobą cywilizacyjną, prawdziwą plagą XXI wieku. Słyszymy o tym, czytamy artykuły w gazetach i w Internecie, jesteśmy uczuleni na każdą, nawet najmniejszą dolegliwość kręgosłupa… To świetnie, musimy być czujni. Ale na początek zwróćmy uwagę na to w jakiej pozycji siedzimy teraz przed komputerem. Czy Twój kręgosłup wygina się w pałąk jak dzieje się to u większości osób? Musisz więc wiedzieć, że na każdy jego element działa siła równa 175 kilogramom! Z taką mocą zgniatane są krążki międzykręgowe, popularnie zwane dyskami, które chronią kręgi przed bolesnym zderzaniem się i ścieraniem podczas wykonywania różnych czynności. Z czasem zaczynamy odczuwać negatywne skutki nieprawidłowej postawy, a wtedy często pozostaje nam już jedynie rehabilitacja – przestrzega specjalista z Centrum Leczenia Kręgosłupa Vertebralia dr Alexander Kraft - Dlatego tak ważne jest, aby już od najmłodszych lat uczyć się prawidłowych nawyków, które na pewną pomogą nam uniknąć w przyszłości problemów z kręgosłupem.

W większości przyczyną naszych kłopotów jest właśnie przeciążenie: zbyt gwałtowne uniesienie sporego ciężaru lub długotrwała praca w pozycji siedzącej. Coraz częściej nawet całkiem młodzi ludzie, a nawet dzieci, cierpią na przewlekłe bóle pleców, które w dodatku szybko prowadzą do powstania zmian zwyrodnieniowych (dyskopatii lub choroby zwyrodnieniowej stawów).

Jak mawiają sport to zdrowie i również w tym przypadku powiedzenie to sprawdza się w stu procentach. Najważniejsza w profilaktyce kręgosłupa jest regularna aktywność fizyczna. Choć wielu z nas deklaruje, ze lubi uprawiać różne sporty, to w rzeczywistości narodowym sportem Polaków okazuje się być maraton po telewizyjnych kanałach. Okazuje się, że wystarczy spędzić aktywnie pół godziny dziennie, by wzmocnić mięśnie i stawy. Aktywnie nie oznacza uprawiając męczące sporty wyczynowe czy kondycyjne. Równie dobrze, jak zajęcia na siłowni czy aerobik, działa zwykły spacer i jazda na rowerze. Ruch przynosi zysk potrójny, ponieważ sprzyja zachowaniu prawidłowej wagi ciała, eliminując jednocześnie drugą podstawową przyczynę kłopotów z kręgosłupem, czyli nadwagę. Ponadto dzięki regularnym ćwiczeniom poziom hormonu szczęścia, tak zwanych endorfin, wzrasta i utrzymuje się na stałym, wysokim poziomie, poprawiając nasz nastrój i samopoczucie.

Wyłącznie dzięki wzmocnieniu mięśni pleców i brzucha, będą one w stanie utrzymywać na właściwym miejscu wszystkie kręgi i tarcze międzykręgowe – przypomina dr Kraft – Pamiętajmy, ze jest to najłatwiejszy i w zasadzie jedyny skuteczny sposób, by zapewnić stabilizację naszemu kręgosłupowi. Jeśli mięśnie są słabe i zwiotczałe, tworzą się różnego rodzaju wypustki, które uciskając na nerwy, wywołują silny ból.

Jeśli problemy z kręgosłupem spędzają Ci sen z powiek i zaczynają Ci doskwierać różnego rodzaju dolegliwości, nie zwlekaj i koniecznie zgłoś się do dobrego specjalisty. Profesjonalny ośrodek rehabilitacyjny powinien Ci zapewnić kompleksowa opiekę, od rzetelnej diagnozy, poprzez terapię manualną, ćwiczenia na sprzęcie rehabilitacyjnym oraz iniekcje leków – zauważa dr Kraft z kliniki Vertebralia – Lekarz powinien zrobić wszystko, aby uchronić pacjenta przed bolesną i często niepotrzebną operacją. Każdy człowiek jest inny i podobnie każde schorzenie powinno być traktowane odrębnie.

Tymczasem powinniśmy zrobić wszystko, aby nie dopuścić do powstania problemów z kręgosłupem. Nie traćmy więc czasu na narzekanie i wyszukiwanie kolejnych przeciwności i niedogodności. Niech mróz i śnieg nie będą dla nas wymówką, pamiętajmy – sport to zdrowie – również zimą!

fit.pl

Najświeższe wiadomości z Radomia i regionu znajdziesz na profilu CoZaDzien.pl na Facebooku - TUTAJ

Polecamy