Radio Rekord Radom 29 lat z Wami Radio Rekord Radom 29 lat z Wami
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjEiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjEiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=

W Radomiu wystawa wielkiego artysty - ks. Władysława Paciaka

W Radomiu wystawa wielkiego artysty - ks. Władysława Paciaka


250 dzieł zebranych w ekspozycję "Władysław Paciak (1903-1983). Malarstwo i rysunek w 110. rocznicę urodzin i 30. śmierci” pokazuje, że w nowoczesnym podejściu do sztuki ks. Paciak dorównywał Kantorowi, siłą przekazu w opowieści o wojennej traumie - Wróblewskiemu, wyczuciem koloru i refleksją - Makowskiemu. Trzeba pamiętać, że ks. Paciak był (też? przede wszystkim?) malarzem religijnym. Dlatego na wernisażu 15 września pojawił się m.in. biskup biskup radomski, Henryk Tomasik, czy proboszcz radomskiej katedry ks. Edward Poniewierski. Ten ostatni wspominał np., że jeden z obrazów wystawy - "Chrzest Chrystusa w Jordanie” - namalowany został na zmówienie jedne z radomskich parafii, ale... jako zbyt nowoczesny nie został zaakceptowany.

- W latach 60. XX w. Władysław Paciak był w Polsce absolutnym prekursorem. Taką sztukę sakralną inni artyści zaczęli tworzyć dopiero w latach 80 - wyjaśniał Mieczysław Szewczuk, kurator wystawy. - Dla księdza jednym z najważniejszych tematów były obozy zagłady oraz pamięć o Żydach. Nie zawsze ta tematyka spotykała się z akceptacją. Również ujęcie tematu. W cyklu "Majdanek” ks. Paciak umieścił np. autentyczne przedmioty z obozu: miskę, łyżki, trepy.

To największa z dotychczasowych wystaw artysty. Są tu również dzieła dotąd nie pokazywane, m.in. rysunki z okresu wojny i okupacji oraz kopie z obrazów wielkich mistrzów z lat międzywojennych

Zobacz galerię zdjęć

Władysław Paciak – ksiądz i artysta


Świadek trudnej historii XX wieku, człowiek wiary i jeden z najzdolniejszych radomskich artystów urodził się w 1903 roku w Potkannie koło Przytyka. W 1929 r. ukończył Seminarium Duchowne w Sandomierzu i przez kilkanaście lat pracował w wiejskich parafiach diecezji sandomierskiej.

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjciIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjciIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+

Był niezwykle aktywny twórczo. Studiował harmonię, uczył się gry na cytrze, akordeonie, komponował utwory na organy. Przede wszystkim dużo malował i uczył się od zawodowych artystów i historyków sztuki. Tworzył portrety i pejzaże, a także kopie dzieł wielkich mistrzów: Rafaela, Rubensa, van Dycka. 

Podczas II wojny światowej, była aresztowany i przesłuchiwany przez Gestapo, ukrywał się, był świadkiem rozstrzeliwań Polaków. Pomagał ruchowi oporu. W 1945 r. otrzymał zezwolenie od władz kościelnych na podjęcie wymarzonych akademickich studiów plastycznych. Zaczął studiować równocześnie teologię (dyplom uzyskał w 1949 r.) i historię sztuki (dyplom w 1952 r.) na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz malarstwo na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych (dyplom w 1954 r.).

Od 1953 r. aż do śmierci w 1983 r. mieszkał w Radomiu przy ulicy Sienkiewicza i pełnił obowiązki konserwatora diecezjalnego. Wykonał wiele prac artystycznych i konserwatorskich, m.in. dekorację malarską kościołów w Zakrzowie, Potworowie, Wierzbicy, konserwację obrazów sakralnych w Wieniawie, Skaryszewie, Odechowie.

Jako malarz ks. Paciak rozwinął się po powrocie z półrocznej artystycznej podróży po Francji i Włoszech, z miesięcznym pobytem w Wiedniu w 1960 r. Tworzył zarówno obrazy sakralne (m.in. cykle „Madonny”, „Ukrzyżowanie”, „Sąd Ostateczny”, „Żydzi”), nie unikał tematów społecznych i politycznych („Wietnam walczy”, „Pax Gomułki”, „Oś polityczna”) oraz abstrakcji („Zaćmienie słońca”, „Gloryfikacja taszyzmu”) i obrazów surrealistycznych („Kwiat surrealistyczny”, ‘Kwiat egzotyczny”). Zapewne wojna wpłynęła na to, że dużą część jego twórczość stanowiły obrazy martyrologiczne, np. „Modlitwa w obozie”, „Majdanek”, „Dziecko w obozie hitlerowskim”.

Prace ks. Władysława Paciaka były wystawiane i zdobyły uznanie w Polsce, ale też za granicą – w Rzymie, Paryżu, Padwie, Moskwie. Artysta otrzymał wiele nagród i wyróżnień. 

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjQxIiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjQxIiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

- Jego pierwsza indywidualna wystawa w Radomiu, w 1957 roku, była sensacją na skalę kraju – przypomina Mieczysław Szewczuk. - Ks. Paciak był prekursorem nowoczesnej sztuki sakralnej.

Artysta pozostawił po sobie ponad 700 obrazów, kolaży, rysunków. Większość z nich jest dzisiaj w zbiorach radomskiego Muzeum Sztuki Współczesnej, ponad 100 - w Wyższym Seminarium Duchownym w Radomiu.

Ks. Władysław Paciak zmarł w 1983 r., nie doczekawszy otwarcia wystawy jego prac, przygotowywanej przez Muzeum Okręgowe w Radomiu.


PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=

#WieszPierwszy

Najnowsze wiadomości

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

Najczęściej czytane

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

Polecamy