„Geometria w dyskursie” Wiesława Łuczaja

„Geometria w dyskursie” Wiesława Łuczaja
Najlepsze wiadomości video z Radomia znajdziesz na naszym kanale na YouTube - TUTAJ

O tym, co ma wspólnego statystyka ze sztuką, będzie można się przekonać oglądając w „Elektrowni” indywidualną wystawę Wiesława Łuczaja pt. „Geometria w dyskursie”. Otwarcie ekspozycji odbędzie się 16 listopada 2012 o godzinie 18.00. Wystawa będzie czynna do 9 grudnia.

Wystawa „Geometria w dyskursie” składać się będzie z trzech części odpowiadających trzem przestrzeniom ekspozycyjnym „Elektrowni”. W największej sali przedstawione będą prace z serii „Człowiek jako baza danych” powstałe przy współudziale widzów, mieszkańców Radomia, Warszawy i Kielc, którzy wskazywali na mapie swojego miasta dziesięć miejsc szczególnie im bliskich (np. miejsce zamieszkania, szkoła, uczelnia, miejsce pracy, ulubione miejsce odpoczynku, miejsce pierwszej randki, itp.). Autor, łącząc wskazane na mapie punkty linią, tworzył w ten sposób rysunki, które są wizualizacją danych odnoszących się do konkretnych miejsc i osobistych historii widzów. Człowiek traktowany jest tu jako baza danych, a powstałe rysunki, mimo abstrakcyjnej formy, są wizualizacją otrzymanych informacji. Powstałe prace wpisują się w artystyczną strategię mappingu - nurtu w sztuce współczesnej opartego na wizualizowaniu informacji zawartych w rozmaitych bazach danych (przykładami mappingu są m.in.: mapy zachowań, rysowanie z użyciem GPS czy wizualizacje sieci www). W sali środkowej planowana jest prezentacja obrazów statystycznych inspirowanych zachowaniami społecznymi Polaków (m. in.: zadowolenie z życia, zachowania proekologiczne, zdrady i romanse, przesądy, nawyki żywieniowe, itp.). Przeciwstawione im zostaną obrazy oparte na liczbach losowych, generowanych przez komputerowy generator liczb losowych oraz obrazy, w których statystyka i losowość będą tylko potencjalne. Ta część wystawy dotyczy m.in. dyskursu widzialności (wiedzy i reprezentacji) i wizualności (zmysłowego postrzegania obrazu). W najmniejszej sali przedstawione zostaną prace oparte na datach z życiorysów dyrekcji i kuratorów MCSW Elektrownia oraz wybranych artystów polskich i zagranicznych. Projekt dotyczy programowego budowania dzieła sztuki z wykorzystaniem podwójnego przypadku.

Wiesław Łuczaj - Ur. w 1960 r. W latach 1980-1985 studia w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Dyplom z wyróżnieniem na Wydziale Grafiki, aneks do dyplomu na Wydziale Malarstwa. Dwukrotny stypendysta Ministra Kultury i Sztuki. Od 1986 r. zatrudniony na Wydziale Malarstwa warszawskiej ASP, w Pracowni Wiedzy o Działaniach i Strukturach Wizualnych. Od roku 2001 związany także z Instytutem Sztuk Pięknych Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, gdzie w kadencjach 2002-2005, 2008-2012 oraz od 2012 pełni funkcję dyrektora Instytutu. W roku 2012 otrzymał tytuł profesora sztuk plastycznych. Tworzy w zakresie malarstwa, rysunku, instalacji i intermediów. Autor ponad 30 wystaw indywidualnych oraz uczestnik ponad 200 wystaw zbiorowych w kraju i za granicą. Coroczny uczestnik plenerów dla Artystów Posługujących się Językiem Geometrii organizowanych przez dr Bożenę Kowalską.


red. K. S.

Najświeższe wiadomości z Radomia i regionu znajdziesz na profilu CoZaDzien.pl na Facebooku - TUTAJ

Polecamy