E-administracja na Mazowszu!

E-administracja na Mazowszu!
Najlepsze wiadomości video z Radomia znajdziesz na naszym kanale na YouTube - TUTAJ

Koniec z papierowym urzędem na Mazowszu - niebawem każdy z nas będzie mógł składać różnego rodzaju dokumenty drogą elektroniczną. To wszystko dzięki Elektronicznej Platformie Wymiany i Obiegu Dokumentów Administracji Rządowej.

Co to jest EPWiOD?

EPWiOD służyć będzie do załatwiania spraw zarówno tych, które zostały wszczęte na podstawie dokumentów papierowych, jak i elektronicznych. Materiały dostarczone do urzędu tradycyjną pocztą zostaną zdigitalizowane – skany tych dokumentów funkcjonować będą w elektronicznym obrocie wewnątrz urzędu. Docelowo, tam gdzie będzie to możliwe, wyeliminowane zostaną dokumenty papierowe w komunikacji między urzędami.

Przyzwyczailiśmy się już do tego, że szereg usług nabywamy drogą elektroniczną. Przez Internet robimy zakupy, płacimy rachunki, czytamy książki czy prasę. Pora więc na podobne zmiany w administracji publicznej – powiedział wicemarszałek Krzysztof Grzegorz Strzałkowski. – Musimy być świadomi, że tak kosztowny projekt, podobnie jak projekt Internet dla Mazowsza nie mógłby być zrealizowany bez środków z Unii Europejskiej – dodał.

Jaki jest jego cel?

Wdrożenie projektu pozwoli ujednolicić procedury i standardy działania. Budowa platformy, która połączy MUW i podległe jej delegatury oraz jednostki, przyczyni się do obniżenia kosztów poprzez skracanie czasu realizacji spraw. Pozwoli również na pełną kontrolę oraz ewidencję prowadzonych spraw, tworząc tym samym jednolite i wiarygodne źródło danych. Regionalny charakter projektu przyczyni się natomiast do niwelowania różnicy poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego i informacyjnego pomiędzy aglomeracją warszawską, a pozostałym obszarem województwa. Ogólnym celem projektu jest także wspieranie rozwoju społeczeństwa informacyjnego oraz zapewnienie w przyszłości mieszkańcom Mazowsza pełnego dostępu do usług administracji publicznej z dowolnego miejsca i w dowolnym czasie. Realizacja platformy pozwoli bowiem przygotować mazowieckie urzędy do pełnej obsługi klienta w formie elektronicznej – od przyjęcia dokumentu po udzielenie odpowiedzi.

Kto będzie mógł z niego korzystać?

Lider przedsięwzięcia – Mazowiecki Urząd Wojewódzki (MUW) z delegaturami w Ostrołęce, Płocku, Radomiu, Ciechanowie i Siedlcach rozpocznie elektroniczny obieg dokumentów w komunikacji ze służbami administracji zespolonej. Wszystkie instytucje realizujące projekt otrzymają elektroniczną platformę. Stanowiska pracy urzędników wyposażone zostaną w oprogramowanie umożliwiające komunikację za pośrednictwem elektronicznych skrzynek podawczych. System będzie dostosowany do nowej instrukcji kancelaryjnej, by umożliwić pełne postępowanie administracyjne w postaci elektronicznej. 

To duży i bardzo ważny projekt, który jest jednym z elementów większej inwestycji – naszego projektu budowy sieci szerokopasmowego Internetu na Mazowszu. Zakłada on, że za trzy lata 100 procent urzędów, firm i przedsiębiorstw, a także 95 procent mieszkańców Mazowsza będzie miało dostęp do szerokopasmowego Internetu. Oznacza to dostęp nie tylko do e-administracji, ale także innych usług publicznych np. medycznych czy szeroko pojętych informacji. Skoordynowanie tych wszystkich elementów zaowocuje na pewno dużym postępem cywilizacyjnym – podkreślił marszałek Adam Struzik.

Ile kosztuje realizacja tego projektu?

To projekt realizowany ze środków unijnych (9,7 mln zł) oraz z budżetu mazowieckiego (1,7 mln zł). W sumie koszt niemal 11,5 mln zł. Elektroniczny obieg dokumentów pomiędzy urzędami na Mazowszu to także sukcesywne eliminowanie dokumentacji papierowej, która funkcjonuje obecnie. Realizację tego projektu podpisali już Adam Struzik – marszałek województwa mazowieckiego, Krzysztof Grzegorz Strzałkowski – wicemarszałek oraz Jacek Kozłowski – wojewoda mazowiecki. Jego realizacja zakończy się w czwartym kwartale 2014 roku.

Kiedy projekt zacznie funkcjonować?

Pilotażowa wersja wystartuje w urzędzie i delegaturach w październiku – dzięki niej tradycyjny papierowy obieg dokumentów sukcesywnie będzie zastępowany elektronicznym. EPWiOD wdrażany będzie natomiast w dwóch etapach już od kwietnia 2013 roku. Realizacja zakończy się w czwartym kwartale 2014 roku.

red. K. S.

Najświeższe wiadomości z Radomia i regionu znajdziesz na profilu CoZaDzien.pl na Facebooku - TUTAJ

Polecamy