baner

Kupiłeś wadliwy prezent? Zgłoś reklamację!


Powiatowy Rzecznik Praw Konsumenta - Jadwiga RojekPoznaj swoje konsumenckie prawa, które ułatwią ci zwrócenie świątecznych zakupów. Każdy z nas, przynajmniej raz w życiu, zakupił wadliwy sprzęt, buty czy odzież i nawet nie myślał o jego reklamowaniu, gdyż nie znał przepisów prawnych regulujących tę kwestię. Dlatego też podczas konferencji, która odbyła się 14 grudnia w Starostwie Powiatowym, został omówiony ten problem przez Powiatowego Rzecznika Praw Konsumenta - Jadwigę Rojek.

 

Celem wypowiedzi Jadwigi Rojek było ostrzeżenie konsumentów przed roztargnieniem i szaleństwem podczas świątecznych zakupów, gdyż w euforii nie zwracamy uwagi na mankamenty danego produktu. Wtedy również kierujemy się emocjami, a nie zdrowym rozsądkiem. Niejednokrotnie podkreślała ważność paragonu i celowość jego wydawania - Ewidentnie należy żądać wydania paragonu, bo to jest nasz dowód zakupu danego towaru. Według prawa - Każda reklamacja musi być rozpatrzona. Reklamacji podlegają zarówno artykuły spożywcze, używane, jak i przecenione. Natomiast prawo zwrotu wadliwego towaru nie ma mocy sprawczej, gdy zakupimy go za pośrednictwem internetu. Do tej grupy towarów należą: płyty CD, DVD, programy komputerowe, a także wykupiona wycieczka, bilet do kina czy teatru. Istotny jest fakt, że mamy prawo zgłosić reklamację przez okres dwóch lat, bez względu na formę zakupu danego produktu.

Towary nabyte podczas sezonowej wyprzedaży czy przecenione również podlegają reklamacji. - W przypadku artykułu przecenionego nie możemy reklamować tylko tej wady, z powodu której był przeceniony, np. kupiłam spodnie, w których był zepsuty suwak i dlatego zapłaciłam 30 zł. mniej, wtedy ta wada nie podlega reklamacji, ale można reklamować to, że spodnie np. pękają na szwach - wyjaśnia Jadwiga Rojek. Reklamację możemy zgłaszać z tytułu niezgodności towaru z umową lub z gwarancji, przy czym sprzedawca nie jest zobowiązany do jej wydania, gdyż jest ona dokumentem obligatoryjnym.

W razie jakichkolwiek wątpliwości najlepszym rozwiązaniem jest zgłoszenie się do Powiatowego Rzecznika Praw Konsumenta, jak podała Jadwiga Rojek - ok. 1200 osób uzyskało u niej odpowiednią pomoc.

Ważne:

  • Sprzedawca, uchybiając się od obowiązku udzielenia odpowiedzi na zgłoszoną reklamację w ciągu 14 dni, uznaje fakt niezgodności towaru z umową i tym samym jest zobowiązany ją załatwić zgodnie z żądaniem kupującego, chociażby jego roszczenia były zbyt wygórowane.
  • Konsument, nie zgłaszając faktu niezgodności towaru z umową w ciągu dwóch miesięcy od jej ujawnienia się, traci uprawnienia reklamacyjne, mimo że odpowiedzialność sprzedawcy trwa dwa lata.
  • Rzecznik Praw Konsumenta może reprezentować poszkodowanego klienta podczas rozprawy sądowej.

 

Źródło: materiały udostępnione przez Powiatowego Rzecznika Praw Konsumenta - Jadwigę Rojek.

 

D.T.-P.


Polecany artykuł

Dorota Sidorko - rozmowa w studiu lokalnym Radia Rekord Gościem studia lokalnego Radia Rekord była Dorota Sidorko, prezes Portu Lotniczego Radom....

x