Wiadomości z Radomia i regionu radomskiego Tempo 30 i Tempo 70 - Radom - Co za dzień
baner

Tempo 30 i Tempo 70


Czy w centrum Radomia będziemy jeździć wolniej, a na drogach wylotowych z miasta szybciej niż dotychczas? Decyzja jeszcze nie zapadła, ale Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji z pomysłu się nie wycofuje.


Przypomnijmy, projekt MZDiK zakłada wprowadzenie w ścisłym centrum miasta ograniczenia prędkości do 30 km/h. Takie rozwiązanie ma zwiększyć bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu drogowego, czyli pieszych i rowerzystów oraz zmniejszyć ruch w samych centrum. Strefa „Tempo 30” miałaby objąć swym zasięgiem ulice: Struga, Malczewskiego, Kelles – Krauza, 25 Czerwca, Waryńskiego oraz Traugutta. Aby skutecznie egzekwować od kierowców przestrzeganie nowych przepisów na ulicach objętych strefą mają powstać m.in. wyniesione skrzyżowania i przejścia dla pieszych oraz progi zwalniające.
Z kolei strefa prędkości „Tempo 70” ma obowiązywać na tzw. „dwupasmówkach”. Ewentualne zwiększenie dopuszczalnej o 20 km/h prędkości ma usprawnić oraz upłynnić ruch na najbardziej ruchliwych „wylotówkach” z miasta, które głównie spełniają funkcje tranzytowe.
Obecnie zakończył się kolejny etap konsultacji społecznych w sprawie obu stref. Na początku każdy mieszkaniec Radomia mógł pisemnie przedstawić swoje zdanie na ten temat, wysyłając do siedziby MZDiK opinie oraz ewentualne uwagi, co do zasadności projektu. Natomiast, drugim etapem konsultacji była zorganizowana w zeszłym tygodniu na Wydziale Ekonomicznym Politechniki Radomskiej konferencja naukowa. Pomysłodawcą dyskusji było Studenckie Koło Dyskusyjne „Forum” oraz MZDiK.
W czasie debaty padło wiele ciekawych komentarzy i propozycji. Studenci Wydziału Transportu i Elektrotechniki, którzy opracowali specjalnie na potrzeby dyskusji badania na temat natężenia ruchu w Radomiu przyznali, że pomysł, aby w centrum miasta wprowadzić ograniczenia prędkości do 30 km/h jest dobrym rozwiązaniem, szczególnie, jeśli weźmiemy pod uwagę bezpieczeństwo pieszych. Gorzej sytuacja ma się ze strefą „Tempo 70”. Tu studenci mają obawy, czy zwiększenie dozwolonej prędkości nie doprowadzi do sytuacji, kiedy to kierowcy zamiast poruszać się o 20 km/h więcej niż dotychczas, będą jeździli dużo, dużo szybciej, a tym samym będą zagrożeniem dla innych uczestników ruchu.
Obecny na konferencji był również przedstawiciel Stowarzyszenia Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego – Bogumił Leśniewski. Jego zdaniem, strefa „Tempo 30” to doskonały i sprawdzony w innych miastach w Polsce i Europie sposób na uspokojenie ruchu w centrum. „Ta strefa mogłaby być nawet poszerzona o ulice przylegające do Miasta Kazimierzowskiego” – dodaje. Natomiast, jeśli chodzi o „Tempo70” tu Bogumił Leśniewski podziela opinię studentów Transportu: „Drogi wylotowe z miasta nie spełniają odpowiednich standardów, aby móc na nich poruszać się z tak dużą prędkością. Oprócz tego, zwiększenie limitu prędkości do 70 km/h jest przyzwoleniem na jazdę z szybkością 80 km/h, bowiem Policja przymyka oko na kierowców, którzy poruszają się o 10 km/h więcej niż w rzeczywistości wolno” - argumentuje.
„Strefy prędkości Tempo 30 i Tempo 70 to rozwiązania, które mogą zwiększyć bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów oraz usprawnić ruch w mieście. Jednak powodzenie całego projektu zależy od tego, czy kierowcy będą przestrzegali nowych przepisów” – to z kolei opinia naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego KMP w Radomiu – podinsp. Piotra Kostkiewicza. Naczelnik Kostkiewicz podkreślił jednocześnie, że strefa Tempo 70 powinna być wprowadzana tylko na tych drogach, które spełniają wszystkie wymogi bezpieczeństwa.
W takim razie, kiedy możemy spodziewać się nowych stref prędkości w Radomiu? „W tej chwili będziemy analizować cały materiał zebrany podczas konsultacji społecznych. Ewentualna decyzja o wprowadzeniu stref prędkości Tempo 30 i Tempo 70 nie może zapaść zbyt pochopnie. Pewne jest tylko to, że z prędkością 70 km/h na godzinę będziemy mogli się poruszać po obwodnicy południowej Radomia, której budowa ma zakończyć się w 2014 roku” – tłumaczy dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji w Radomiu, Kamil Tkaczyk.

Mariusz Skopek


Wasze komentarze


baner
baner
Polecany artykuł

W sobotę casting do seriali TV Otwarty casting do telewizyjnych seriali TV jak np. „Dlaczego ja?” czy „Pamiętniki z wakacji”...

x