Kronika Policyjna Bezpieczny SENIOR - Kronika Policyjna - Co za dzień
baner

Bezpieczny SENIOR


Tylko w 2010 r. na terenie Mazowsza zostało okradzionych 421 osoby po 65 roku życia, w wyniku włamania poszkodowanych było 395 osoby, w skutek rozboju ucierpiało 53 osoby. Zostali okradzeni około 1300 kradzieży - to statystyki z regionu warszawskiego za 2010 rok dotyczące osób starszych. Seniorzy byli również ofiarami włamań aż ok. 530 razy, również na nich dokonano rozboju ok. 74 razy. Rusza kampania społeczna "Bezpieczny SENIOR", którą wspiera znana aktorka Teresa Lipowska.


Na terenie województwa mazowieckiego rusza kampania społeczna "Bezpieczny SENIOR", która ma na celu zmniejszenie liczby przestępstw popełnianych na osobach starszych, ochronę konsumentów seniorów oraz promocję zdrowego stylu życia. Kampania poparta będzie spotkaniami z Policją, poradami dla konsumentów, a także szerzeniem profilaktyki przez dzielnicowych. Według wojewody mazowieckiego - Jacka Kozłowskiego - synchronizacja wielu instytucji działających na rzecz bezpieczeństwa osób starszych pozwoli zwiększyć skuteczność przedsięwzięcia. Inicjatorem akcji jest Mazowiecka Wojewódzka Komenda Policji z siedzibą w Radomiu. Kampanię „Bezpieczny senior” na Mazowszu zdecydowała się wspierać, znana aktorka Teresa Lipowska, która była obecna na konferencji inaugurującej kampanię.

Przestępcy często wykorzystują naiwność osób starszych, które najczęściej padają ofiarami kradzieży, napaści, włamań i rozbojów. Naciągacze często stosują popularną ostatnio metodę "na wnuczka", polegającą na podaniu się za bliską osobę, która prosi o pożyczkę, a po jej odbiór zgłasza się inna osoba. Ponieważ metoda "na urzędnika" (oszuści podają się za pracowników np. gazowni czy telekomunikacji) również okazuje się być skuteczna, dlatego też w ramach kampanii seniorzy będą przeszkoleni w zakresie specyfikacji obowiązków urzędników i pracowników np. zakładów energetycznych. W ramach programu  osoby starsze dowiedzą się, jak zweryfikować autentyczność identyfikatora.

Ale kradzieże i napady to nie jedyne zdarzenia, których ofiarą stają się osoby starsze. Seniorzy w szczególny sposób narażeni są na wypadki drogowe. W naszym województwie jedynie w zeszłym roku ich ofiarami było ok. 300 osób po 65 roku życia. Wszechobecny konsumpcjonizm sprawia, że działania marketingowe stają się coraz bardziej agresywne. Niestety, sugestywnym "promocjom" ulegają nazbyt często osoby starsze. Najczęściej agresywny marketing stosowany jest podczas specjalnych prezentacji (naczynia, garnki, pościel, itp.) lub podczas wizyty akwizytora. Właśnie wtedy seniorzy często ulegają pokusie zakupów decydując się na długoterminowe kredyty z dużym oprocentowaniem. Jednym z celów kampanii społecznej "Bezpieczny SENIOR" jest także uświadamianie osób po 65. roku życia w prawach konsumenta. Działania edukacyjne w tym zakresie będzie prowadzić inspekcja handlowa w Warszawie. Aby dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców zostaną przeprowadzone specjalne wykłady na Uniwersytetach Trzeciego Wieku oraz klubach seniora. Zorganizowane zostaną specjalne spotkania na uniwersytetach III wieku oraz w klubach seniora. Chcemy informować seniorów o przysługujących im prawach. Na przykład, w przypadku umów zawieranych na odległość, m.in. przez telefon czy internet, konsument ma prawo odstąpić od umowy bez podania przyczyny w ciągu 10 dni od wydania rzeczy – informuje Grzegorz Wrzosek, Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej. To dzięki pomocy inspekcji możliwe sa mediacje, których skutkiem jest polubowne rozwiązanie konfliktu pomiędzy handlowcem a konsumentem. Warto zauważyć, że mediacje na rzecz osób starszych prawie zawsze skutkują wynikiem pozytywnym dla konsumenta. Będziemy zapoznawać seniorów ze skutecznymi metodami zapobiegania zagrożeniom. Chcemy zachęcić osoby starsze do ściślejszej współpracy z policją oraz zaangażować społeczność lokalną w działania na rzecz bezpieczeństwa seniorów. Skupimy się również na zacieśnieniu współpracy między policją, administracją samorządową i strażami gminnymi – powiedział Rafał Batkowski, I Zastępca Mazowieckiego Komendanta Wojewódzkiego Policji.
 
W kampanię włączyła się również inspekcja farmaceutyczna, której zadaniem będzie uświadomienie seniorów w przysługujących im prawach w aptece, o zasadach zakupu leków oraz ostrzeganie o kupnie leków w niesprawdzonych punktach, np. na bazarach. Ważnym aspektem kampanii jest również edukacja w zakresie badań profilaktycznych, szczepień ochronnych oraz zdrowego żywienia, za którą odpowiedzialny będzie Sanepid. Straż pożarna będzie przestrzegać przed zagrożeniami związanymi z zatruciem czadem w okresie jesienno - zimowym. Integracja wojewódzkich służb i inspekcji – policji, straży pożarnej, sanepidu, inspekcji handlowej i farmaceutycznej oraz Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego, prowadzone w ramach programu "Razem Bezpieczniej" zapewni kompleksowy zakres działań profilaktyczno-edukacyjnych. Kampania przewiduje współpracę także z Kościołem, Pocztą Polską. Kampania "Bezpieczny SENIOR" jest długoterminowa.

Komenda Miejska Policji w Radomiu oraz Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego zapraszają na inaugurację działań edukacyjno-informacyjnych „Bezpieczny Senior”, która odbędzie się 08.12.2011 roku o godzinie 14 w Zespole Szkół Muzycznych im. Oskara Kolberga przy ul. 25 Czerwca 70.
 
Razem Bezpieczniej - rządowy program, który ma celu ograniczenie zjawisk i zachowań budzących poczucie zagrożenia i powszechny sprzeciw. Program łączy działania policji, administracji rządowej, samorządowej oraz innych organizacji zainteresowanych poprawą stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego. Program realizowany jest od 2008.

Źródło informacji: Komenda Wojewódzka Policji w Radomiu.
Zdjęcia dostępne dzięki KWP w Radomiu.





Roksana Kowalewska


Reklama
Reklama
Polecany artykuł

70 policjantów złożyło ślubowanie „Strzec bezpieczeństwa Państwa i jego obywateli nawet z narażeniem życia” - między innymi te...

x