Radio Rekord Radom 29 lat z Wami Radio Rekord Radom 29 lat z Wami
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjEiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjEiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=

Dziedzictwo przemysłowe Radomia cz. IV

Dziedzictwo przemysłowe Radomia cz. IV

POPRZEDNI ODCINEK CYKLU - TUTAJ

[gallery id=1446]

Charakterystyczne dla architektury drugiej połowy XIX w. było zagadnienie kompozycji fasady, pojmowanej jako problem autonomiczny, i często całkowicie oderwany od rozwiązań funkcjonalnych i konstrukcyjnych. Szczególnie okazałe budynki powstawały na najcenniejszych parcelach narożnych i w najbliższym otoczeniu budynków użyteczności publicznej, jak choćby przy pałacyku Towarzystwa Kredytowego Ziemskiego (na zdjęciu powyżej) z połowy XIX w., autorstwa Ludwika Radziszewskiego i Henryka Marconiego. To budynek o doskonałych proporcjach, skomponowany symetrycznie, z fasadami bogatymi w detale architektoniczne. Elewacja frontowa z dwoma płytkimi jednoosiowymi ryzalitami na krawędziach i wgłębieniu osi. Pilastry o gładkich trzonach i stylizowanych pseudokorynckich głowicach, podtrzymujących gzyms, i tympanon uformowany z rogów obfitości, owoców i liści otaczających trzy tarcze herbowe. W 1887 r. dobudowano do pałacyku północne skrzydło (pawilon) według projektu architekta A. Gronkowskiego.

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjciIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjciIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+

Siłę i dynamikę boomu budowlanego najlepiej ilustruje powstanie w ciągu sześciu lat, do 1890 r., ponad 70 okazałych budynków, a więc na każdy miesiąc przypadał jeden nowy budynek. Równocześnie nastąpiło ożywienie działalności kredytowej, świadczonej przez banki, które także zaczęły budować w Radomiu swoje filie i siedziby.

Interesującym przykładem jest wzniesiony w 1897 r. gmach Kasy Przemysłowców Radomskich (na zdjęciu powyżej). Elewacja z formowanej czerwonej cegły utrzymana jest w stylistyce neogotyku i silnie eksponuje zarówno ceglane wątki, jak i kamienne detale. Można się tu doszukać realizacji modnej wówczas zasady wierności materiałowej (Materialgerechtigkeit) i wpływu tradycji szkoły Gottfrieda Sempera. Odmienny charakter ma nieco późniejszy (1910-1919) neoklasycystyczny gmach Banku Polskiego przy ul. Żeromskiego (na zdjęciu powyżej). Został wybudowany według projektu architekta Zygmunta Słomińskiego. Wyróżnia się bardzo ciekawą kompozycją architektoniczną, składającą się z trzech brył: głównej i oficyn piętrowych, równoległych do ulicy, oraz parterowego holu w układzie bazylikowym. W okresie późniejszym nadbudowano piętro. Część środkowa parterowego holu przesklepiona kolebkowo, doświetlona półokrągłymi lunetami.

Stanisław Bochyński, Miejska Pracownia Urbanistyczna

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjQxIiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjQxIiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
Artykuł został opublikowany w kwartalniku „Renowacje i zabytki”, nr 1 (46) 2014. Publikacja za zgodą spółki Rewitalizacja.

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=

#WieszPierwszy

Najnowsze wiadomości

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

Najczęściej czytane

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

Polecamy