Radio Rekord Radom 29 lat z Wami Radio Rekord Radom 29 lat z Wami
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjEiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjEiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=

Dziedzictwo przemysłowe Radomia cz. III

Dziedzictwo przemysłowe Radomia cz. III


POPRZEDNI ODCINEK CYKLU - TUTAJ

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjciIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjciIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+

[gallery id=1435]

Jednym z najważniejszych czynników, mających wpływ na proces industrializacji Radomia, była budowa w 1885 r. linii kolejowej Dęblin – Dąbrowa Górnicza, z odgałęzieniem w Skarżysku do Bodzechowa i Koluszek. Inwestorem było Towarzystwo Akcyjne Drogi Żelaznej Iwangorodzko-Dąbrowskiej, wspierane finansowo przez zagraniczny kapitał i banki. Wraz z linią kolejową powstał historyzujący budynek dworca. Wzniesiono go według projektu ucznia Henryka Marconiego – Adolfa Schimmelpfenniga, projektanta m.in. dworca Łódź Fabryczna i dworca w Koluszkach. Nie zachowało się historyczne wyposażenie dworca, a to skutkiem pożaru w 1915 r., oraz późniejszych remontów i przebudowy. Obecny wygląd jest wynikiem modernizacji - gruntownej, ale przeprowadzonej z wyczuciem na początku lat dziewięćdziesiątych XX w. Autorem projektu przebudowy był Jerzy Bortkiewicz.

Wróćmy do lat osiemdziesiątych XIX wieku... Tuż obok dworca, po drugiej stronie torów kolejowych, powstały warsztaty naprawcze (później przekształcone w Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego). Dość dobrze zachowały się hala napraw, eklektyczny pałacyk dyrekcji warsztatów z 1887 r. i malownicza strażnica, z charakterystyczną wieżą. W 2010 r. pałacyk i strażnicę kupił prywatny inwestor i podjął prace projektowe, celem przeprowadzenia remontu, rozbudowy i adaptacji do nowych funkcji.

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjQxIiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjQxIiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

Nowa linia kolejowa otworzyła radomskim przedsiębiorcom łatwy dostęp do wielkich rynków zbytu i zaopatrzenia w surowce do produkcji, zarówno w kraju, jak i za granicą, pomnożyła ich dochody i dała nowy impuls rozwojowy miastu. Nastąpiło ożywienie działalności inwestycyjnej, które zmieniło wygląd Radomia i charakter jego zabudowy. Dynamicznie rozwijała się zabudowa wzdłuż nowo wytyczonych ulic, prowadzących do stacji kolejowej. Kolejne parcele szybko wypełniały się wielkomiejskimi kamienicami, które zaczęły dominować w przestrzeni miasta i wzajemnie konkurować bogactwem i różnorodnością dekoracji swoich kostiumów stylowych.


Stanisław Bochyński, Miejska Pracownia Urbanistyczna

Artykuł został opublikowany w kwartalniku „Renowacje i zabytki”, nr 1 (46) 2014. Publikacja za zgodą spółki Rewitalizacja.

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=

#WieszPierwszy

Najnowsze wiadomości

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

Najczęściej czytane

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

Polecamy