Dieta w ciąży


Każda odpowiedzialna matka powinna przygotować swój organizm na przyjście dziecka. Potrzebuje do tego trochę więcej składników odżywczych niż niezbędna suplementacja witaminami i kwasem foliowym.


Lekarze ginekolodzy prowadzący ciążę mają obowiązek, od niedawna, informować przyszłe mamy o suplementacji niezbędnymi nienasyconymi kwasami tłuszczowymi, aby wspomóc rozwój maleństwa już od pierwszych dni życia płodowego. Kobietom w ciąży, które chcą przejść przez te szczególne dziewięć miesięcy ze świadomością dobrego przygotowania, bez uszczerbku dla zdrowia maleństwa, oraz swojego zdrowia, wyglądu i szybkiego powrotu do szczupłej figury, daję kilka rad.

Woda przede wszystkim. Kilkakrotnie spotkałam się z problemem picia wody mineralnej przez przyszłe mamy. Mając świadomość, jak ważną rolę spełnia woda w rozwoju dziecka i jak pomaga transportować składniki odżywcze, kobiety w ciąży powinny pić 30 mililitrów wody na każdy kilogram masy ciała - jest to tym bardziej istotne z tego względu, że waga podczas ciąży się zmienia. Przez pewien okres może pojawić się swoisty „wodowstręt”, wówczas warto pić wodę z kilkoma kroplami soku z cytryny, limonki czy pomarańczy, ewentualnie 2 filiżanki delikatnych naparów z ziołowego lub owocowego suszu. 

Żaden okres w życiu kobiety nie jest wytłumaczeniem błędnego pojmowania i wielokrotnie wcielania w życie (!) zasady „jeść za dwoje”. Kobieta w ciąży potrzebuje jedynie o 500 kcal więcej niż przewiduje jej metabolizm spoczynkowy (BMR) powiększony o dzienne wydatkowanie kalorii czyli tzw. metabolizm ponadpodstawowy. Przyszłe mamy nie powinny bać się ćwiczeń w czasie ciąży. Odpowiednie zajęcia w stylu „fit mama” proponują kluby fitness, gdzie pod okiem doświadczonego instruktora aktywność fizyczna będzie zdrowa i bezpieczna dla dziecka. Regularne ćwiczenia podczas ciąży warunkują silne serce i sprawne mięśnie podczas porodu. Oczywiście przed podjęciem decyzji o ćwiczeniach należy skonsultować się z lekarzem prowadzącym.

NNKT to skrót od niezbędnych frakcji tłuszczowych jak kwasy omega -3, -7 i -9, które odgrywają niezwykle ważną rolę w rozwoju dziecka. Udowodniono, że dzieci, których rodzicielki regularnie suplementowały się kwasami omega 3 podczas ciąży, mają wyższy iloraz inteligencji niż ich rówieśnicy. Dzieci takie również w mniejszym stopniu podlegają ryzyku zachorowania na ADHA, które obecnie jest bardzo często spotykanym zjawiskiem.

W gwoli przypomnienia, przyszłe mamy i kobiety przygotowujące się do zajścia w ciążę powinny ograniczyć kawę i czarną, mocną herbatę, wyeliminować z diety alkohol, potrawy kaloryczne i bogate w nasycone kwasy tłuszczowe oraz rzucić palenie.


Ewa Wijatkowska Trener Wellness, Instruktor fitness
Doradca odchudzania i odżywiania

Ewa Wijatkowska


Polecany artykuł

Trwają zapisy na zajęcia pozalekcyjne w Akademii robotyki... Trwa nabór dzieci w wieku 6-12 lat na zajęcia pozalekcyjne w Akademii robotyki LEGO ul....

x