Aż siedem instytucji zaangażowało się w akcję, która ma zwracać uwagę na ryzyko związane z zawieraniem umów dotyczących m.in. wysoko oprocentowanych krótkoterminowych pożyczek, tzw. "chwilówek". W projekcie bierze udział Bankowy Fundusz Gwarancyjny, Komisja Nadzoru Finansowego, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Sprawiedliwości, Narodowy Bank Polski, Policja oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
- W tym roku do naszego urzędu napłynęło 655 skarg na SKOK-i, banki oraz parabanki. Po zgłoszeniu skargi rozpatrujemy czy jest to indywidualna kwestia dotycząca jednego przypadku, czy problem, mogący naruszać zbiorowe interesy konsumentów. W pierwszym przypadku, konsument jest kierowany do rzecznika konsumentów, który udziela porad. W drugim przypadku, po przeanalizowaniu skargi wszczynamy postępowanie wyjaśniające – na tym etapie gromadzimy dowody sprawdzając zasadność zażaleń. Jeśli okaże się, że przedsiębiorca mógł złamać prawo, rozpoczynamy postępowanie przeciwko niemu kończące się wydaniem decyzji - wyjaśnia Agnieszka Majchrzak, z biura prasowego UOKiK.
- Wziąłem swojego czasu większą pożyczkę na duże zakupy do domu i była to najgorsza decyzja mojego życia. Raty okazały się na tyle duże, że żeby spłacić dług i odsetki, wziąłem kolejną pożyczkę i kolejną. To rosło jak lawina. Były lata, kiedy opłacałem na raz kilka banków i parabanków. Dług spłacałem w sumie 7 lat, nie chcę nawet myśleć, ile na tym straciłem - prawdopodobnie ponad 100 tys. zł - mówi mieszkaniec Radomia (nazwisko znane redakcji).
Jak informuje Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, prezes UOKiK, z badań przeprowadzonych w tym roku wynika, że 20 proc. konsumentów w ogóle nie czyta umowy pożyczki przed jej podpisaniem. Brak wiedzy o przysługujących prawach i nieznajomość warunków, na jakich będzie spłacane zadłużenie, mogą narazić słabszych uczestników rynku na poważne konsekwencje finansowe. Dlatego Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wraz z innymi instytucjami zaangażowanymi w kampanię, zachęca konsumentów do uważnego czytania warunków zawieranych umów oraz sprawdzenia kontrahenta, z którego usług korzystają.
Początek akcji nie jest przypadkowy, w przedświątecznym czasie Polacy chętniej sięgają bowiem po szybkie pożyczki. Jak informuje UOKiK, konsumenci często nie zdają sobie sprawy z konsekwencji wynikających z podpisania pozornie prostej umowy pożyczkowej, co w skrajnych przypadkach może doprowadzić nawet do utraty dorobku życia. W tym celu została uruchomiona specjalna witryna www.zanim-podpiszesz.pl, na której widnieją informacje, dotyczące bezpieczeństwa na rynku finansowym, a także poznać zasady bezpiecznego zaciągania pożyczek. Konsumenci zapoznać się z podstawowymi informacjami dotyczącymi bezpieczeństwa na rynku finansowym, a także poznać cztery zasady bezpiecznego zaciągania pożyczek. Konsumenci mają okazję skorzystać z kalkulatorów finansowych, poznać niebezpieczne kruczki prawne stosowane w umowach oraz uzyskać dostęp do kluczowych aktów prawnych. Dostępna jest także infolinia Komisji Nadzoru Finansowego - 800 290 479 - gdzie konsument będzie mógł sprawdzić, które podmioty są objęte nadzorem finansowym.