Śmieciowy problem - gmina ma trudny orzech do zgryzienia

Śmieciowy problem - gmina ma trudny orzech do zgryzienia
Najlepsze wiadomości video z Radomia znajdziesz na naszym kanale na YouTube - TUTAJ


Nowy system gospodarowania odpadami ma wejść w życie od lipca 2013 roku i polegać będzie m.in. na tym, że obowiązki związane z wyborem firmy wywożącej odpady spadną na gminę, a nie na mieszkańców. Jak informuje urząd marszałkowski, gmina będzie także musiała zorganizować selektywną zbiórkę odpadów, takich jak papier, metal, tworzywa sztuczne, szkło i opakowania wielomateriałowe oraz odpady komunalne, ulegające biodegradacji. Po stronie urzędu będzie leżało zapewnienie odzysku czy recyklingu, a także przygotowanie ponownego użycia wybranych rodzajów odpadów komunalnych.

Nowością będzie wprowadzenie stałej i ujednoliconej wysokości opłaty za wywóz odpadów. Gmina ma do wyboru kilka metod naliczania opłat: w przeliczeniu na osobę zamieszkującą nieruchomość, na ilość metrów sześciennych zużywanej wody, na ilość metrów kw. powierzchni mieszkalnej lub opłata od gospodarstwa domowego. Tutaj pojawia się problem.

- Jesteśmy na etapie szczegółowej analizy wszystkich czterech - wytyczonych przez ustawę - metod ustalania opłat. Dla mieszkańców to ten element będzie najistotniejszy w nowym systemie. Poszukujemy takich rozwiązań, które będą najkorzystniejsze dla mieszkańców. Wszystkie cztery metody mają wady. Mamy różnorodną zabudowę np. wielorodzinną czy jednorodzinną, więc ciężko jest ustalić jednolitą opłatę dla wszystkich mieszkańców. Prezydent zarządził dodatkową weryfikację szacunkową oraz symulacje - wyjaśnia Grażyna Krugły, dyrektor Wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwa. - Wystarczy podać taki przykład: w zabudowie jednorodzinnej średnia wysokość dotychczasowych opłat to 12,50 zł. Natomiast w blokowisku opłata na jednego mieszkańca wynosi 7,50 zł. Gdyby ujednolicenie wyniosło 10 zł, to od razu widać, że jedni na tych zmianach zyskają, a drudzy stracą - tłumaczy. 

Ważne jest również to, że po zmianach mieszkańcy będą mieli obowiązek selektywnego zbierania odpadów według frakcji wskazanych przez gminę. Jak mówi dyrektor Krugły, nasze miasto przyjmie ich 14.

- Niektóre z nich my jako gmina będziemy odbierać, a niektóre z nich, np. odpady niebezpieczne, budowlane, przeterminowane leki czy opony będą musieli - nieodpłatnie - transportować mieszkańcy. W tym celu zostaną zorganizowane punkty selektywnego zbierania odpadów - dodaje.

To, na jakie frakcje mają być segregowane odpady, a także sposób ich odbioru oraz częstotliwość, będzie określone w regulaminie o utrzymaniu czystości. Jeżeli mieszkaniec będzie segregował odpady w swojej nieruchomości, to opłata za wywóz będzie niższa. W przypadku blokowisk wszystkie altany śmietnikowe mają być doposażone w odpowiednie pojemniki. Należy pamiętać, że niektórych budynkach nadal funkcjonują zsypy.

Nowy system to pakiet sześciu uchwał, które Rada Miejska musi zatwierdzić do 1 stycznia 2013 roku.

Anna Prokop

Najświeższe wiadomości z Radomia i regionu znajdziesz na profilu CoZaDzien.pl na Facebooku - TUTAJ

Polecamy