Radio Rekord Radom 29 lat z Wami Radio Rekord Radom 29 lat z Wami
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjEiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjEiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=

Rynek lotniczy a koronawirus. Co z portem w Radomiu?

Rynek lotniczy a koronawirus. Co z portem w Radomiu?

Trzeba się liczyć z tym, że ruch lotniczy w Polsce będzie sparaliżowany jeszcze przynajmniej do końca kwietnia. Przewidywany szczyt szczyt zachorowań na Covid-19 ma nastąpić u nas około 20 kwietnia, potem liczba chorych zacznie spadać. Regularne połączenia lotnicze wrócą więc najwcześniej w maju, po otwarciu przestrzeni powietrznej nad Polską. To jednak nie znaczy, że od razu wszystko wróci do normy. Siatka lotów będzie odtwarzana bardzo powoli, co najmniej przez pół roku. Tym bardziej, że inne kraje mogą utrzymać restrykcje dla ruchu lotniczego znacznie dłużej niż Polska.

Za dwa-trzy lata, gdy odbuduje się sektor lotniczy, a także szeroko rozumiana branża turystyczna, Radom będzie akurat gotowy do odciążenia Warszawy i przejęcia obsługi kilku milionów pasażerów w skali roku. Lotnisko Chopina zyska tym samym warunki do zwiększania ruchu tranzytowego i przekształcenia się w hub lotniczy.

- Porty Lotnicze nie rezygnują z prowadzenia inwestycji w Radomiu, co więcej obecna sytuacja nawet paradoksalnie sprzyja temu projektowi. PPL musiały znacznie wydłużyć czas realizacji inwestycji z powodu sytuacji na rynku budowlanym. To jeszcze do nie dawna stanowiło poważne wyzwanie, gdyż Porty Lotnicze musiały szukać szybko różnych rozwiązań, aby uniknąć blokady Lotniska Chopina w Warszawie. Skoro jednak ruch lotniczy wróci do poziomu z 2019 r. dopiero pod koniec 2021 r., to PPL zyskują niejako dwa lata zapasu. W 2022 r., gdy otwarty zostanie port w Radomiu, będzie można tam bez perturbacji przenieść część ruchu z Warszawy – mówi europoseł Adam Bielan.

 

https://www.cozadzien.pl/radom/trwaja-prace-na-lotnisku/63878

 

Tarcza Antykryzysowa, dotacja z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 dla lotnisk – jest to wsparcie skierowane do funkcjonujących lotnisk w Polsce, które będą zobowiązane do utrzymania minimalnej gotowości operacyjnej w stanie zagrożenia epidemicznego. - Radomski Port Lotniczy jest inwestycją w budowie z czego wynika, że nie może on być w grupie beneficjentów tego instrumentu wsparcia. Nieuzasadnione jest również wnioskowanie, że brak możliwości ubiegania się przez Lotnisko w Radomiu o to wsparcie ma jakikolwiek wpływ na finansowanie i realizację inwestycji w Radomiu - podaje PPL.

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjciIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjciIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+

 

Działania w Radomiu przebiegają zgodnie z harmonogramem. Najważniejsze, fundamentalne dla lotniska zadania, czyli modernizacja i wydłużenie drogi startowej oraz budowa terminala pasażerskiego, są już w fazie realizacji.

Porty Lotnicze bacznie przyglądają się rozwojowi sytuacji w związku z koronawirusem, analizują sytuację na rynku budowlanym i nie mają obaw, że trzeba by przesuwać terminy podjęcia pozostałych prac w Radomiu. Żadnego przetarg nie zostaje na razie odwołany. PPL podaje więc, że budowa lotniska w Radomiu przebiega zgodnie z harmonogramem i termin jego oddania do użytku w 2022 roku jest niezagrożony.

 

https://www.cozadzien.pl/zdjecia/rozbudowa-pasa-startowego-zdjecia/60294

 

Firma Max Bögl nadal realizuje zadania zgodnie z planem. Wprowadzone nowe zasady w zakresie koronawirusa nie wpłynęły na ich pracę. Mirbud natomiast realizuje prace związane z organizacją placu budowy. Wyznaczone zostały geodezyjne granice budowy, ogrodzono też teren budowy terminala. Wyznaczono drogi dojazdowe.

 

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjQxIiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjQxIiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

Obecna sytuacja może spowodować bardzo istotne zmiany w polskim sektorze lotniczym. Wszystkie porty stracą przychody i będą wymagały wsparcia publicznego. Tu naprzeciw wychodzą elementy wsparcia wynikające z Tarczy Antykryzysowej zaproponowanej przez rząd. Państwo musi jednak odpowiedzialnie ustalić kryteria udzielania takiej pomocy, aby trafiła ona do tych przedsiębiorstw, które były dobrze zarządzane, dbały o swój rozwój, a nie do tych, które w praktyce były bankrutami.

 

W związku z tym, w trudnej sytuacji znajdzie się zwłaszcza Modlin, który od lat znajdował się w trudnej sytuacji ekonomicznej i trwale przynosił straty. Optymistyczne plany zakładały, że Modlin zacznie wychodzić na prostą po 2023 r., gdy przestanie obowiązywać niekorzystna umowa z liniami Ryanair i spółka zacznie naliczać firmie normalne opłaty lotniskowe. Teraz nawet ten scenariusz wygląda na nierealny, tak samo jak jakiekolwiek plany rozbudowy MPL.

 

Pozycja regionalnych portów lotniczych zarządzanych przez samorządy będzie trudna i z tego powodu, że władze województw raczej utracą możliwości wspierania ruchu lotniczego. To dlatego, że samorządy z powodu koronawirusa będą miały znacznie niższe wpływy budżetowe, będą musiały więc z jednej strony zwiększać deficyty, a z drugiej redukować mniej potrzebne, a nawet zbędne wydatki. Do takich zbędnych wydatków należą na pewno pieniądze, które dotąd sejmiki wojewódzkie zgadzały się dopłacać tanim liniom lotniczym za utrzymywanie połączeń z i do danego portu.

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".

Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=

#WieszPierwszy

Najnowsze wiadomości

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

Najczęściej czytane

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

Polecamy