Radni zatwierdzili pakiet uchwał. Idą podwyżki!

Radni zatwierdzili pakiet uchwał. Idą podwyżki!
Najlepsze wiadomości video z Radomia znajdziesz na naszym kanale na YouTube - TUTAJ


Podczas ostatniej nadzwyczajnej sesji Rady Miejskiej ( 31 grudnia), radni podjęli decyzję: koszt wywozu śmieci będzie naliczany, biorąc pod uwagę liczbę osób zamieszkujących daną nieruchomość. Od lipca 2013 zapłacimy 17,55 zł za osobę w przypadku nie selekcjonowania odpadów oraz 13,5 zł gdy mieszkaniec segreguje śmieci. Opłata za wywóz śmieci będziemy wnosić do 15 dnia każdego miesiąca, w formie rachunku bankowego przekazywanego na rzecz Urzędu Miejskiego. Radni zaznaczają, że wybrali najlepsze z możliwych rozwiązań, które narzuca nowelizacja ustawy dotyczącej gospodarowania odpadami. Podczas poprzedniego , otwartego, spotkania wszyscy zaznaczali, że nowelizacja przygotowana przez Sejm ma wiele poważnych wad, a gminy musiały zatwierdzić nowe uchwały do końca tego roku. Co ciekawe, Senat pracuje nad poprawkami, więc niewykluczone, że w nowym roku nastąpią kolejne zmiany.

Nowy system polegać będzie m.in. na tym, że obowiązki związane z wyborem firmy wywożącej odpady spadną na gminę, a nie na mieszkańców. Jak informuje urząd marszałkowski, gmina będzie także musiała zorganizować selektywną zbiórkę odpadów, takich jak papier, metal, tworzywa sztuczne, szkło i opakowania wielomateriałowe oraz odpady komunalne, ulegające biodegradacji. Po stronie urzędu będzie leżało zapewnienie odzysku czy recyklingu, a także przygotowanie ponownego użycia wybranych rodzajów odpadów komunalnych.

- Ta ustawa nie jest doskonała, ale musimy się zmierzyć z tym co zostało nam przedłożone. Stawki przygotowane przez Urząd Miejski są racjonalne i jedne z najniższych w Polsce. Miasto będzie musiało bardzo mocno zacisnąć pasa, żeby w tej kwocie się zmieścić. Oczywiście jeśli uda, to zostanie przygotowany projekt obniżający te stawki. Nikt z nas nie jest zwolennikiem podnoszenia opłat. Inne miasta też na tę ustawę narzekają - mówił podczas nadzwyczajnej sesji przewodniczący Rady Miejskiej Dariusz Wójcik.

Ze stawkami w takiej wysokości nie zgadzali się również inni radni. Radny Marek Szary wyjaśniał, że lepiej jest zacząć od wyższej stawki, aby później móc ją obniżyć. Gmina miała do wyboru cztery sposoby naliczania opłat za wywóz śmieci: w przeliczeniu na metraż nieruchomości, na ilość zużytej wody, oraz w przeliczeniu na gospodarstwo domowe lub na jedną osobę. Przewodniczący wszystkich klubów wyrazili pogląd, że najlepszym możliwym rozwiązaniem jest przyjęcie ostatniego z zaproponowanych przez ustawodawcę rozwiązań. W związku z tym nad pozostałymi wariantami nie głosowano. Radny Kazimierz Woźniak zwrócił uwagę na to, że pakiet uchwał mógł być przygotowany dużo wcześniej.

- Ta ustawa nie jest doskonała, ale nie jest też aż tak tragiczna. Oczywiście mam pewne wątpliwości i żałuję tylko jednej rzeczy, że ten regulamin mogliśmy przygotować na spokojnie dwa miesiące przed terminem, aby móc wyjaśnić wszelkie wątpliwości, a dziś nie byłoby dyskusji - mówił podczas sesji.

Jakie zapisy znalazły się w nowym pakiecie uchwał? Opady mokre, w zabudowie jednorodzinnej będą odbierane raz na dwa tygodnie, odpady suche jeden raz na jeden miesiąc, a odpady wielkogabarytowe jeden raz na kwartał. W zabudowie wielorodzinnej wywóz odpadów mokrych będzie odbywać się 2-3 razy w tygodniu, z wyjątkiem budynków, w których funkcjonują zsypy - tam istnieje konieczność wywozu śmieci codziennie. W przypadku odpadów suchych w zabudowie wielorodzinnej, śmieci będą odbierane raz na tydzień, a wielkogabarytowe raz na kwartał.

Podczas sesji udało się nanieść poprawki, m.in. tę dotyczącą częstotliwości uiszczania opłaty za wywóz śmieci, która pierwotnie miała odbywać się kwartalnie, a pierwsza wpłata musiałaby zostać przekazana z góry, jeszcze przed wykonaniem usługi. Sprzeciwiał się temu m.in. radny Kowalski oraz radny Woźniak.

- Dlaczego ta opłata nie może być uiszczana raz na miesiąc? Przy opłacie kwartalnej musiałbym wyjąć z kieszeni 300 tys. zł i z góry zapłacić za nie wykonaną jeszcze usługę - mówił radny Woźniak.

Dyrektor Wydziału Ochrony Środowiska UM Grażyna Krugły wyjaśniła, że jeśli zwiększy się częstotliwość wpłat, to trzeba będzie zatrudnić do tego dodatkowe osoby do obsługi. Takiego samego zdania jest prezydent Andrzej Kosztowniak.

- Jeżeli księgowanie będzie odbywać się częściej, to będziemy musieli zatrudnić dużo więcej urzędników - wyjaśniał.

Ostatecznie, mimo uwag, radni przyjęli poprawkę i zadecydowali, że opłaty będą dokonywane do 15-ego dnia każdego miesiąca. Mimo wielu uwag dotyczących nowej ustawy narzuconej przez Sejm radni ostatecznie przyjęli pakiet uchwał podkreślając, że ustawodawca prowadzi prace dotyczące poprawek nad kontrowersyjną ustawą. Jakub Kowalski z Prawa i Sprawiedliwości zaproponował, aby wstrzymać się od podejmowania decyzji w tej sprawie  z uwagi na prace ustawodawcy. Dariusz Wójcik, przewodniczący Rady Miejskiej, wyjaśnił, że należy przyjąć wszystkie uchwały, ponieważ w innym przypadku prezydent musiałby ponieść karę finansową.

To, na jakie frakcje mają być segregowane odpady, a także sposób ich odbioru oraz częstotliwość, będzie określone w regulaminie o utrzymaniu czystości. Jeżeli mieszkaniec będzie segregował odpady na swojej nieruchomości, to opłata za wywóz będzie niższa. W przypadku blokowisk wszystkie altany śmietnikowe mają być doposażone w odpowiednie pojemniki.

Anna Prokop

Najświeższe wiadomości z Radomia i regionu znajdziesz na profilu CoZaDzien.pl na Facebooku - TUTAJ

Polecamy