Przedświąteczne zakupy - poznaj prawa konsumenta!

Przedświąteczne zakupy - poznaj prawa konsumenta!
Najlepsze wiadomości video z Radomia znajdziesz na naszym kanale na YouTube - TUTAJ

Roztargnienie i pośpiech nie są wskazane przy zakupach prezentów i innych świątecznych drobiazgów. W tym przypadku należy kierować się zdrowych rozsądkiem i uważnie przyglądać się produktowi, który mamy zamiar kupić. Jeśli towar okaże się uszkodzony, to można zgłosić reklamację. Jednak przy jej dokonaniu należy mieć dowód zakupu w danym sklepie.

- Należy zawsze prosić o paragon. Każdy sprzedawca ma obowiązek jego wydania. Dowodem dla konsumenta może być również bankowe poświadczenie zapłaty. Bez niego nie możemy zgłosić reklamacji - podkreśla Jadwiga Rojek, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Radomiu.

Konsument ma prawo wybrać, z jakiej możliwości złożenia reklamacji chce skorzystać. Są tu dwie drogi. Może skorzystać z przepisów ustawy konsumenckiej lub z gwarancji dołączonej do towaru. Nie ma tu znaczenia, czy towary zostały zakupione podczas wyprzedaży czy po normalnej cenie. Przy zakupach ze zniżką nie można zażądać rozpatrzenia reklamacji, gdy cena produktu została obniżona ze względu na określoną wadę.

- Mamy prawo zgłosić reklamację przez okres dwóch lat, bez względu na formę zakupu danego produktu - to gwarantuje ustawa konsumencka i przez ten czas należy zachować paragon jako dowód zakupu. Przez dwa lata trwa odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową. Możemy zgłaszać również reklamację z tytułu gwarancji. Konsument ma prawo wybrać podstawę jej zgłoszenia - tłumaczy Jadwiga Rojek.

Reklamację możemy zgłaszać z tytułu niezgodności towaru z umową lub z gwarancji, przy czym sprzedawca nie jest zobowiązany do jej wydania, gdyż jest ona dokumentem obligatoryjnym.

Pamiętajmy o tym, że w naszym kraju nie można zwrócić towaru, który jest zgodny z umową, nawet jeśli kupiliśmy go jako prezent. Sprzedawca nie ma wtedy obowiązku przyjęcia zwrotu danego produktu. 

Należy rozważnie kupować prezenty. Jeśli nie jesteśmy pewni czy zakupiony towar będzie się podobał, czy będzie w odpowiednim rozmiarze - to warto kwestie ewentualnego zwrotu uzgodnić wcześniej ze sprzedawcą. 

- Możemy uzgodnić zwrot towaru lub jego wymianę ze sprzedawcą. Sprzedawca powinien zawrzeć tę umowę - zwrotu czy wymiany na odwrocie paragonu, np. "towar powinien być zwrócony do godz. 14 dnia następnego" - dodaje rzecznik praw konsumentów.

Jeżeli będziemy mieć problemy z egzekwowaniem reklamacji, możemy zgłosić się do Miejskiego Rzecznika Konsumentów (ul. Reja 5), Powiatowego Rzecznika Konsumentów (ul. Domagalskiego 7), Inspekcji Handlowej (ul. Żeromskiego 53) lub Federacji Konsumentów (ul. Włodzimierza Krukowskiego 1). Dodajmy, że rzecznik konsumentów może reprezentować poszkodowanego klienta podczas rozprawy sądowej.

Dorota Trojanowska

Najświeższe wiadomości z Radomia i regionu znajdziesz na profilu CoZaDzien.pl na Facebooku - TUTAJ

#WieszPierwszy

Polecamy