Wspólnie z samorządowcami, ekspertami, organizacjami pozarządowymi władze Mazowsza rozmawiały również o priorytetach, celach i wyzwaniach dla województwa w nadchodzących latach.
- Chcieliśmy porozmawiać o 20 latach, które mijają, ale również o tym co wspólnie musimy zrobić przez najbliższe 5-10 lat w poszczególnych subregionach, aby w dalszym ciągu utrzymać dynamiczny rozwój gospodarczy regionu, rozwiązywać problemy społeczne oraz dbać o to, aby zapewnić na Mazowszu godne warunki do życia. Ogromne znaczenie dla działalności samorządu województwa miał fakt przystąpienia Polski do wspólnoty europejskiej. Dziś możemy stwierdzić, że członkostwo w Unii dało polskim regionom możliwość działania w innej przestrzeni rozwojowej, a fundusze unijne stały się kluczowym źródłem finansowania potrzeb każdego regionu w Polsce – mówił podczas spotkania z samorządowcami marszałek Mazowsza Adam Struzik. Jak zaznaczył marszałek nowy podział Mazowsza jest szansą na uzyskanie dodatkowych środków unijnych na warunkach uwzględniających zróżnicowanie wewnętrzne województwa.
Dzięki środkom z budżetu województwa mazowieckiego oraz wsparciu unijnemu południowe Mazowsze przeszło ogromne zmiany, które widoczne są w każdej gminie i miejscowości. Ich efektem są nowe zmodernizowane drogi, wyremontowane i wyposażone placówki zdrowotne i kulturalne, a także nowoczesne obiekty sportowe i place zabaw. W sumie na południe regionu trafiło już 1,35 mld zł budżetu województwa mazowieckiego oraz 1,9 mld zł z UE. W ciągu 20 lat jednym z najważniejszych wyzwań dla województwa była infrastruktura komunikacyjna. - 20 lat temu mieliśmy bardzo siermiężne koleje, fatalne drogi, mieliśmy tylko jedno lotnisko. Dzisiaj ta rzeczywistość jest zupełnie inna. Przed nami jest jeszcze wiele wyzwań i dlatego chcemy bardzo dokładnie planować co w danym regionie, czy też powiecie jest konkretnie potrzebne – powiedział marszałek Struzik. Andrzej Łuczycki, dyrektor regionu radomskiego Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich przypomina, że gdy powstawało województwo mazowieckie dróg w dobrym stanie było jedynie 15 proc. - Obecnie 28 proc dróg wymaga remontu, a pozostałe są w dobrym stanie – zaznacza Łuczycki
Z badań Europejskiego Urzędu Statystycznego wynika, że w latach 2008-2014 województwo mazowieckie uzyskało najwyższy wzrost PKP na 1 mieszkańca. Mazowieckie uzyskało też wyższy poziom rozwoju od średniej unijnej wyprzedzając 275 regionów i znalazło się w pierwszej piątce najszybciej rozwijających się regionów Unii. Jednak jak twierdzi dr Elżbieta Kozubek, dyrektor Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego duże zróżnicowanie w regionie województwa stawia nowe wyzwania. – Dzięki wydzieleniu statystycznemu Warszawy z Mazowsza dwa subregiony w województwie miałyby szanse na skorzystanie z programu Polski Wschodniej. Bez wydzielenia statystycznego Warszawy w ogóle nie moglibyśmy skorzystać ze środków unijnych w nowej perspektywie – powiedziała dr Elżbieta Kozubek.
Na konferencji poruszono również temat wyzwań przed którymi stoi obecnie samorząd województwa Mazowieckiego. - Niedaleka perspektywa nowego okresu finansowego to dla samorządu kolejne wyzwania. Mamy nadzieję, że zdobyte doświadczenie zaowocuje utrwaleniem wizerunku Mazowsza jako jednego z najnowocześniejszych regionów w Europie, który z szacunkiem odnosi się do swojej tradycji i kultury, gdzie dobrze jest mieszkać i pracować – powiedział marszałek.
Podobne debaty mają być organizowane na terenie całego województwa.