Kwestie dotyczące sytuacji spółki Port Lotniczy Radom szczegółowo opisuje pismo, jakie w ostatnich dniach Prezydent Radosław Witkowski wystosował do przewodniczącego Rady Miejskiej. Odpowiada w nim na zapytania jednego z radnych. Pismo prezydenta publikujemy w całości poniżej.
Spółka Port Lotniczy „RADOM” S.A. w dniu 1 września 2015 roku osiągnęła możliwość prowadzenia działalności lotniczej, kiedy to odbyła się pierwsza operacja regularnego przewozu lotniczego, dzięki uprzedniemu wyznaczeniu do przestrzeni klasy G służby informacji cywilnej AFIS, zaś dopiero 17 września 2015 roku lotnisko, dzięki obecności służby kontroli ruchu lotniczego (PAŻP) i otrzymaniu certyfikatu służby łączności COM, stało się lotniskiem kontrolowanym, które spełnia podstawowe wymogi stawiane przez większość przewoźników lotniczych.
Dnia 06.07.2015r. Pani Dorota Sidorko p.o. Prezesa Zarządu Spółki otrzymała pismo dotyczące spełnienia wymagań przepisów prawa niezbędnych do przeprowadzenia certyfikacji służby COM. Wydane Decyzje Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju oraz Urzędu Lotnictwa Cywilnego wskazują realne daty spełnienia przez Spółkę wymagań formalno – prawnych pod względem możliwości rozpoczęcia działalności operacyjnej, a mianowicie:
- wyznaczenie Portu Lotniczego „Radom” S.A. jako instytucji zapewniającej lotniskową służbę informacji powietrznej (AFIS) – 07.07.2015 roku;
- certyfikat służby komunikacji COM – 11.09.2015 roku;
- decyzja Prezesa ULC zatwierdzająca Instrukcję operacyjną portu lotniczego (wersja przejściowa, bez uwzględniania działalności PAŻP, konieczna, aby lotnisko posiadało stosowny certyfikat, wymagana była już 22.12.2014 roku) - 18.08.2015 roku;
- decyzja Prezesa ULC zatwierdzająca Instrukcję operacyjną portu lotniczego, uwzględniająca działalność PAŻP – 06.10.2015 roku;
Ważnym elementem był również odbiór i wpisanie do dokumentów niezbędnych elementów infrastruktury lotniskowej, o czym świadczy np.:
- decyzja Prezesa ULC o wpisie systemu oświetlenia nawigacyjnego drogi startowej z dnia 18.08.2015 roku. Co ważne, procedury dolotu i odlotu oparte o radiolatarnię DVOR/DME zaraz po odbiorze budowlanym zostały wyłączone z użytku operacyjnego depeszą NOTAM i mogły zostać przywrócone dopiero po odbiorze świateł - 18.08.2015 roku.
Nie ulega wątpliwości, że budowa płyty postojowej, przedłużenie drogi startowej czy budowa systemu precyzyjnego lądowania ILS są niezbędne i będą realizowane w miarę możliwości finansowych spółki. Powyższe inwestycje powinny zostać zrealizowane przez poprzedni Zarząd Spółki, który dysponował środkami na ten cel z finansowania „buy sell back” oraz środków przeznaczonych na podwyższenie kapitału zakładowego Spółki w latach 2007 - 2013.
Bardzo ważną kwestią było przygotowanie lotniska do nadchodzącej zimy. Priorytetowym był zakup sprzętu do odladzania samolotów wraz z płynami, który już rok wcześniej powinien być kompletny, wraz z niezbędnymi certyfikatami i przeszkoloną załogą. Bez niego lotnisko nie może funkcjonować w okresie jesienno-zimowym, co świadczy o tym że, Zarząd nie planował lotów zimą 2014/2015. Brakowało również obiektu garażowego, który zapewniłby właściwe warunki do przechowywania zimą sprzętu służącego do obsługi samolotów i pasażerów. Niezbędny był również zakup drugiego pojazdu ratowniczo-gaśniczego, tak aby zapewnić 7 kategorię przeciwpożarową.
Nadmieniam, że Pani Dorota Sidorko - Prezes Zarządu wstrzymała inwestycję, jaką była budowa kolejnego obiektu biurowego na lotnisku, składającego się z 60 kontenerów, który miał kosztować ok. 3-4 milionów złotych. Trudno jest oszacować dokładną kwotę, gdyż inwestycja była realizowana bez wszelkiej niezbędnej dokumentacji i z pominięciem procedury przetargowej.
Zupełnie zaskakujący jest zarzut nierealizowania umów z przewoźnikami lotniczymi. Istotnie, poprzedni Zarząd Portu Lotniczego Radom podpisał umowy, które jednak są po prostu listami intencyjnymi. W swej treści wyrażają jedynie chęć podjęcia współpracy, nie precyzując żadnych szczegółów operacyjnych, technicznych czy marketingowych. Bulwersujące jest podanie informacji o tych umowach do publicznej wiadomości z uwagi na klauzule poufności, które dotyczyły również faktu zawarcia tych umów. Ponadto jedna z umów stała się nieaktualna jeszcze podczas pełnienia funkcji Prezesa przez Pana Tomasza Siwaka z powodu m.in. braku decyzji środowiskowej na loty w porze nocnej, nie wspominając o innych podstawowych inwestycjach infrastrukturalnych, których poprzedni Zarząd, nie zrealizowali, przez co ww. przewoźnik lotniczy nie zdecydował się podjąć współpracy ze Spółką.