Już po raz czwarty w Centrum Organizacji Pozarządowych, dla mieszkańców udostępniono stałą, bezpłatną pomoc w rozliczaniu podatków. W bieżącym roku z tej formy wsparcia skorzystało 223 podatników. Ogólna kwota jaką przy pomocy Centrum mieszkańcy Radomia przekazali na rzecz 31 podmiotów uprawnionych do otrzymania 1 % podatku wyniosła ponad 3 tys. 900 zł. Mieszkańcy Radomia najchętniej oddawali swój 1% podatku na: Hospicjum Królowej Apostołów, Caritas Diecezji Radomskiej, Towarzystwo Przyjaciół Zwierząt, Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom Niewidomym i Niedowidzącym NADZIEJA.
Wśród podatników były również osoby, które przekazały środki 1 % na organizacje nie mające siedziby w naszym mieście, w tym między innymi na: Fundację Anny Dymnej „Mimo wszystko”, Fundację Polsat, Fundację McDonald i kilka innych.
Jak podają źródła Departamentu Pożytku Publicznego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej oraz Stowarzyszenia Klon/Jawor, w Polce w 2012 roku środki z 1% uzyskało blisko siedem tysięcy organizacji, a łączna pozyskana kwota wyniosła ponad 450 mln zł. To znaczące środki, jednak szczegółowa analiza pokazuje, że mechanizm 1% przede wszystkim buduje pozycję kilkudziesięciu największych fundacji, natomiast w mniejszym stopniu wzmacnia lokalne organizacje. Ponadto odpis jednoprocentowy przez wiele osób postrzegany jest jako darowizna, co może zniechęcać do dalszej filantropii. Analiza przychodów organizacji pokazuje, że w ostatnich latach maleje liczba organizacji uzyskujących darowizny od osób prywatnych (w 2003 roku uzyskiwało je 41% organizacji, w latach 2005-2009 wskaźnik ten był na poziomie 36 - 37%, natomiast w 2011 spadł do 28%), co może być związane właśnie z upowszechnieniem 1%.W tym roku kampania prezydenta Andrzeja Kosztowniaka dotycząca przekazywania 1% podatku radomskim organizacjom pożytku publicznego przebiegła pod hasłem: „Zostaw 1% w Radomiu”. Celem kampanii była popularyzacja wśród mieszkańców naszego miasta mechanizmu odpisu 1% podatku dochodowego na rzecz organizacji pożytku publicznego oraz zachęcanie radomian do oddawania 1% podatku na lokalne, radomskie organizacje pozarządowe. Jednocześnie, w kontekście kampanii, poprzez wspólne działania samorządu, Centrum Organizacji Pozarządowych i sektora NGO, wzmacniano i eksponowano wizerunek organizacji jako podmiotów zaangażowanych w rozwiązywanie lokalnych problemów.
- W czasie kampanii każda organizacja miała możliwość bezpłatnego zaprezentowania swojej działalności w magazynie informacyjnym urzędu miejskiego. W celu wzmocnienia jej efektów Centrum Organizacji Pozarządowych opracowało i wydało publikacje, w tym między innymi: ulotki i plakaty zawierające wykaz podmiotów posiadających status OPP. Uwzględniając potrzebę dotarcia do możliwie największej liczby mieszkańców, plakaty zamieszczono na tablicach informacyjnych Urzędu Miejskiego i w budynkach administracji publicznej. Dodatkowo, w wielu instytucjach udostępniono ulotki z apelem prezydenta wraz z wykazem organizacji uprawnionych do otrzymywania 1 %. Poprzez organizacje spotkań z przedstawicielami III sektora, a także drogą komunikatów radiowych i telewizyjnych, jak również za pośrednictwem strony internetowej miasta, do mieszkańców kierowano liczne apele o finansowe wsparcie radomskich OPP - wyjaśnia Ryszarda Kitowska z zespołu informacji prasowej i publicznej Urzędu Miejskiego w Radomiu.