Co na drogach i w komunikacji? Podsumowanie 2017 roku

Co na drogach i w komunikacji? Podsumowanie 2017 roku
Najlepsze wiadomości video z Radomia znajdziesz na naszym kanale na YouTube - TUTAJ

W czerwcu zakończyła się oczekiwana przez okolicznych mieszkańców budowa ul. Gospodarczej (pomiędzy ulicami Wierzbicką i Starokrakowską). Ponadkilometrowa droga ma teraz nawierzchnię asfaltową, chodniki po obu stronach, kanalizację i oświetlenie. Na cieku wodnym płynącym od okolic ulicy Okrężnej, wykonano ponadto przepust z blachy falistej. Była to kolejna, po ul. Starowiejskiej, nowa jezdnia będąca alternatywną trasą dla ul. Toruńskiej. W tym samym miesiącu oddana została do użytku około 400-metrowej długości nowa droga na Prędocinku, między ul. Wyścigową i Młodzianowską. Łącznik biegnący równolegle do ul. Lipskiej usprawnił ruch w tym rejonie miasta. Dla mieszkańców okolicznych bloków oraz pracowników szkół i rodziców odwożących dzieci powstało ok. 100 nowych miejsc parkingowych. W ramach tego zadania powstała także kanalizacja deszczowa i sanitarna, sieć wodociągowa i oświetlenie. Z powodu sąsiedztwa dwóch szkół - w celu uspokojenia ruchu - wykonano tam poza tym kilka wyniesień.

W lipcu zakończyły się roboty przy przebudowie skrzyżowania ul. Traugutta, Narutowicza i Moniuszki w Śródmieściu. Kierowcy zyskali dzięki tej inwestycji dłuższy pas do skrętu w lewo w ul. Kościuszki, rowerzyści - połączenie z ul. Jaracza i nowe przejazdy przez jezdnie, a piesi - nowe chodniki. Dzięki likwidacji fragmentu jezdni w pobliżu budynku numer 34 powstały nowe możliwości wyjazdu z ul. Moniuszki - już nie tylko w Traugutta, ale również w Narutowicza.

Ukłon w stronę przedsiębiorców

We wrześniu oficjalnie zostały oddane do użytku nowe drogi w strefie przemysłowej na Wośnikach. Powstały one na części terenów u zbiegu ul. Kieleckiej i Wośnickiej, uprzednio wykorzystywanych przez szkołę agrotechniczną (były tam jej pola uprawne). Dzięki tym drogom mogą powstawać tam kolejne zakłady, dające radomianom miejsca pracy. Jedna jezdnia odchodzi od ul. Kieleckiej naprzeciw wylotu Samorządowej, a druga łączy tę drogę z ul. Wośnicką. Od niej z kolei biegnie na zachód mniejsza, ślepa ulica, która tuż przed końcem ma odnogę kierującą się na północ. – To zadanie to ukłon w stronę przedsiębiorców, którzy prowadzą tu swoje firmy. To nasza inwestycja w gospodarkę, przedsiębiorczość i nowe miejsca pracy – mówi Konrad Frysztak, wiceprezydent Radomia, podczas konferencji prasowej, która została zorganizowana na nowych drogach na Wośnikach kolejnego dnia po ich odbiorze końcowym.

Od listopada można jeździć całą ul. Tartaczną, łączącą przemysłowe części Żakowic i Plant. Wcześniej droga składała się z dwóch odcinków, do których można było dojechać albo od ul. Młodzianowskiej albo od Wierzbickiej. Pośrodku rosły krzaki. Teraz przejazd jest możliwy całą długością ulicy, dzięki czemu znacznie poprawiła się obsługa pobliskich firm. Nowa asfaltowa jezdnia ma około 1100 metrów długości i sześć metrów szerokości. Po jednej stronie drogi wykonano chodnik z kostki, zaś po drugiej ciąg pieszo-rowerowy z asfaltu. Jest też kilka zatok parkingowych.

Kilka ulic zostało w tym roku zbudowanych w ramach tak zwanych inwestycji czynowych, współfinansowanych przez zainteresowanych mieszkańców okolicznych posesji lub przedsiębiorców prowadzących w danym rejonie firmy. Nowe jezdnie oraz chodniki (wraz z niezbędną infrastrukturą) powstały na ul. Galla Anonima na Malczewie, Koneckiej i Potworowskiej na Koziej Górze, Styczniowej na Żakowicach, Tkackiej na Plantach, Spacerowej na Godowie, a także przy Maratońskiej na Borkach (dojazd do bloku nr 17) i Traugutta w Śródmieściu (dojazdy do budynków 54, 56, 58).
Coraz więcej ulic w ramach Radomskiego Programu Drogowego

Coraz więcej ulic w ramach Radomskiego Programu Drogowego

Aż 56 fragmentów ulic gruntowych w Radomiu zyskało asfalt dzięki kontynuacji Radomskiego Programu Drogowego. Były to między innymi Beneta, Borkowskich, Chałasińskiego, Drewniana, Fałata, Formierska, Gliniana, Gołębiowska, Jastrzębskiego, Kozłowskiego, Mosiołka, Myśliwska, Nobla, Ordona, Orońska, Podhalańska, Połaniecka, Pośrednia, aleja Róż, Rzędowa, Sołtykowska, Sygietyńskiego, Tęczowa, Trzcinowa, Tuwima, Tygodniowa, Wicherka, Wyborna, Zachodnia, Ziei, Żakowicka i Żywockiego. Podczas podsumowania dwóch lat funkcjonowania tego programu na ulicy Sapowej na Kapturze (przy okazji zajęcia się w sumie setną drogą) prezydent Radomia Radosław Witkowski mówił: – Bardzo konsekwentnie wywiązuję się z umowy, jaką zawarłem z mieszkańcami Radomia. Zdaję sobie sprawę, że dla wielu radomian stan nawierzchni ulic, przy których mieszkają, stanowił bardzo poważny problem. Cieszę się więc, że podjęte przeze mnie działania bezpośrednio przekładają się na komfort życia znacznej liczby mieszkańców Radomia.

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjciIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+PHNjcmlwdCBhc3luYyBzcmM9Ii8vci5jb3phZHppZW4ucGwvc2VydmVyL3d3dy9kZWxpdmVyeS9hc3luY2pzLnBocCI+PC9zY3JpcHQ+
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjciIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+PHNjcmlwdCBhc3luYyBzcmM9Ii8vci5jb3phZHppZW4ucGwvc2VydmVyL3d3dy9kZWxpdmVyeS9hc3luY2pzLnBocCI+PC9zY3JpcHQ+

Niewielka, lecz bardzo ważna dla mieszkańców okolicznych domów inwestycja została zrealizowana na Idalinie. Przy ul. Bursztynowej zbudowaliśmy nową zatokę parkingową dla kilkunastu samochodów. Powstał tam poza tym nowy fragment chodnika. Z kolei na ulicy Maratońskiej, na wysokości bloku z numerem 5, została wykonana tzw. zawrotka, umożliwiająca szybsze przedostanie się samochodem osobowym z Borek w kierunku ulicy Kieleckiej, czyli trasy E77.

Dla pieszych, dla rowerzystów

Wyremontowane zostały chodniki przy ul. Witolda (między posesją nr 1 a ulicą Stańczyka), Mazowieckiego (od strony południowo-wschodniego wyjścia z tunelu dworcowego - w stronę Ustronia), Warsztatowej (od skrzyżowania z Elegii aż do ronda u zbiegu z Walentynowicz i Lipskiego) oraz Pustej (od Cymerysa-Kwiatkowskiego do Strzeleckiej). Sukcesywnie powstawały kolejne udogodnienia dla rowerzystów, dzięki czemu w wielu miejscach nie muszą oni już poruszać się po jezdniach wraz z samochodami. W tym roku, oprócz wspomnianego już wcześniej łącznika do ul. Jaracza, został zbudowany także również łącznik ronda Kisielewskiego z ul. Krakowską. Następne trasy rowerowe powstały wzdłuż ul. Cymerysa-Kwiatkowskiego (od ronda Dmowskiego do Placowej), Struga i 11 Listopada (od wiaduktu nad torami kolejowymi do Zbrowskiego), Szarych Szeregów (pierwsza część - od strony Warszawskiej) i Okulickiego (od bulwaru na Zamłyniu do placu Kotlarza i dalej w kierunku parku Stary Ogród oraz połączenia z ulicą Szwarlikowską). Przy takich przebudowach zyskiwali oczywiście również przechodnie, bo MZDiK wykonał nowe nawierzchnie.

Wzbudzana przez pieszych lub rowerzystów sygnalizacja świetlna została uruchomiona u zbiegu ul. Warszawskiej i Parkowej. Dzięki niej poprawiło się bezpieczeństwo uczniów dwóch pobliskich szkół, a także petentów i pracowników oddanego niedawno do użytku nowego budynku sądów. Kolejne wzbudzane światła powstały przy Starokrakowskiej, obok wlotu Nasypowej (w dzielnicy Jeżowa Wola). Zainstalowano je po licznych apelach okolicznych mieszkańców, którzy narzekali, że na dość długim i prostym odcinku ulicy Starokrakowskiej kierowcy rozwijali nadmierną prędkość.

Nowa kładka dla pieszych nad ul. Sandomierską (w pobliżu bloków nr 13 i 16) została oddana do użytku w grudniu. Jest to solidna konstrukcja, która posłuży przechodniom długi czas. Całkowita długość tego obiektu wynosi ponad 26 metrów (w tym prawie 20 metrów stanowi główny pomost nad Sandomierską). Kładka ma szerokość około 3,7 metra. Pomost jest oparty na przyczółkach i żelbetowym filarze, a po obu stronach powstały schody i pochylnie dla wózków.

Ciepły guzik, nowe autobusy

W komunikacji miejskiej ważną zmianą było uruchomienie tak zwanego ciepłego guzika w autobusach. Jest to znany dobrze z wielu innych polskich miast system otwierania drzwi przyciskiem przez pasażerów. Kierowca nie musi wtedy bez potrzeby otwierać wszystkich drzwi, dzięki czemu w środku wozu łatwiej jest utrzymać odpowiednią temperaturę.

Pod koniec stycznia zmieniła się trasa autobusów linii 26. Wcześniej kończyły one trasę na ul. Wernera. Obecnie podstawowe kursy wykonywane są do nowej pętli końcowej Wacyn / Uniwersytecka, dzięki czemu poprawiła się tam obsługa komunikacyjna Radomskiego Centrum Onkologii i Zespołu Szkół Agrotechnicznych. Niewielkie korekty trasy objęły linię 20. Kursuje ona teraz ul. Grzebieniową i Świerkową (zamiast Galla Anonima i Starachowicką).

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjciIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+PHNjcmlwdCBhc3luYyBzcmM9Ii8vci5jb3phZHppZW4ucGwvc2VydmVyL3d3dy9kZWxpdmVyeS9hc3luY2pzLnBocCI+PC9zY3JpcHQ+
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjciIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+PHNjcmlwdCBhc3luYyBzcmM9Ii8vci5jb3phZHppZW4ucGwvc2VydmVyL3d3dy9kZWxpdmVyeS9hc3luY2pzLnBocCI+PC9zY3JpcHQ+

Sukces komunikacyjny podczas Air Show i Wszystkich Świętych

Tradycyjnie ogromnym wyzwaniem logistycznym była obsługa komunikacyjna pokazów lotniczych Air Show 2017 na radomskim lotnisku. Wszystkie autobusy komunikacji miejskiej, które obsługiwały wtedy 11 linii dowozowych, wykonały przez dwa dni około 2 tys. kursów do alei Wojska Polskiego i tyle samo z powrotem. Nad organizacją ruchu kołowego i komunikacji miejskiej czuwało w ten szczególny weekend ok. 40 pracowników MZDiK Radom.
Równie dużym wyzwaniem było także przygotowanie transportu w dniu Wszystkich Świętych. Bezpłatna komunikacja miejska przyciągnęła 1 listopada tłumy! Takie zasady obowiązywały w tym roku po raz pierwszy, lecz po dosyć dużej frekwencji pasażerów w autobusach widać było, że część radomian zrezygnowała dzięki temu z jazdy samochodami.

Korzystanie z imiennej Radomskiej Karty Miejskiej stało się od lutego jeszcze łatwiejsze. Uruchomiona została wtedy możliwość doładowywania elektronicznej portmonetki bądź zakupu biletu przez Internet przy wykorzystaniu płatności elektronicznych. Z kolei od września uczniowie podróżujący autobusami mogą zakodować na kartach miejskich bilety szkolne, ważne od 1 września aż do 30 czerwca. Pojawiły się także bilety semestralne - to sposób na oszczędności.

Dziesięć podświetlanych wiat przystankowych z dużymi gablotami na rozkłady jazdy i mapy układu komunikacyjnego MZDiK postawił pod koniec roku w centrum miasta: przy ul. Sienkiewicza, Mickiewicza, Traugutta, Malczewskiego i Żeromskiego. Nowe zadaszenie pojawiło się również przy ul. Witosa. Z kolei na radomskim Południu uruchomione zostały cztery tablice Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej wyświetlające czasy przyjazdu autobusów. Stoją one przy ul. Wierzbickiej, Czarnoleskiej i Sycyńskiej (zadanie wykonane w ramach budżetu obywatelskiego).

Radomska firma Michalczewski wygrała ogłoszony przez MZDiK przetarg na świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Już w sierpniu 2018 roku wyjedzie 28 fabrycznie nowych autobusów Autosan Sancity M12LF, wyposażonych w klimatyzację, monitoring, ładowarki USB i tak zwany ciepły guzik, a ponadto w kasowniki w ramach systemu Radomskiej Karty Miejskiej i System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Co istotne, kierowcy zatrudnieni przez tego operatora komunikacji miejskiej z Radomia będą wykonywać swoje obowiązki w oparciu o umów o pracę.

 

 

CZD/rc

Najświeższe wiadomości z Radomia i regionu znajdziesz na profilu CoZaDzien.pl na Facebooku - TUTAJ
Anonim
lub
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo8c2NyaXB0IGFzeW5jIHNyYz0iLy9yLmNvemFkemllbi5wbC9zZXJ2ZXIvd3d3L2RlbGl2ZXJ5L2FzeW5janMucGhwIj48L3NjcmlwdD4=
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo8c2NyaXB0IGFzeW5jIHNyYz0iLy9yLmNvemFkemllbi5wbC9zZXJ2ZXIvd3d3L2RlbGl2ZXJ5L2FzeW5janMucGhwIj48L3NjcmlwdD4=

#WieszPierwszy

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0KPHNjcmlwdCBhc3luYyBzcmM9Ii8vci5jb3phZHppZW4ucGwvc2VydmVyL3d3dy9kZWxpdmVyeS9hc3luY2pzLnBocCI+PC9zY3JpcHQ+
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0KPHNjcmlwdCBhc3luYyBzcmM9Ii8vci5jb3phZHppZW4ucGwvc2VydmVyL3d3dy9kZWxpdmVyeS9hc3luY2pzLnBocCI+PC9zY3JpcHQ+
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0KPHNjcmlwdCBhc3luYyBzcmM9Ii8vci5jb3phZHppZW4ucGwvc2VydmVyL3d3dy9kZWxpdmVyeS9hc3luY2pzLnBocCI+PC9zY3JpcHQ+
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0KPHNjcmlwdCBhc3luYyBzcmM9Ii8vci5jb3phZHppZW4ucGwvc2VydmVyL3d3dy9kZWxpdmVyeS9hc3luY2pzLnBocCI+PC9zY3JpcHQ+

Polecamy