We wtorek 28 sierpnia inspektorzy transportu drogowego z Radomia patrolowali ulice miasta nieoznakowanym radiowozem. Zwracali uwagę przede wszystkim na pojazdy ciężarowe, które mogą być przeciążone lub nie mają prawidłowo zabezpieczonego ładunku. Na ul. Mariackiej zatrzymali do kontroli trzyosiową wywrotkę z piaskiem, której kierowca nie zabezpieczył plandeką przewożonego ładunku. Pojazd został skierowany na wagę, gdzie sprawdzono jego rzeczywistą masę. Okazało się, że został przeciążony o 3,1 t. Jego dopuszczalna masa całkowita wynosiła 26 t. Tymczasem ważył 29,1 t. Kierowca został ukarany dwoma mandatami. Wobec przewoźnika toczy się postępowanie administracyjne, które jest zagrożone karą pieniężną w wysokości 2 tysięcy złotych.
- Niechlubnym rekordzistą wagowym okazała się tego dnia 4-osiowa „gruszka” z betonem, którą zatrzymano na ul. Żółkiewskiego. Jej wygląd już na pierwszy rzut oka wskazywał, że jest mocno przeładowana. Pojazd ten miał 32 t dopuszczalnej masy całkowitej. W rzeczywistości ciężarówka ważyła wraz z ładunkiem aż 43,7 t. Ponadto pojazd poruszał się w fatalnym stanie technicznym. Inspektorzy zatrzymali jego dowód rejestracyjny za nieszczelność układu hamulcowego i pęknięcia konstrukcji ramy podtrzymującej zbiornik z betonem. Kierowca został ukarany mandatami. Natomiast przedsiębiorcy grozi 15 tys. zł. kary – informują funkcjonariusze WITD.
Za dużo ważyła również 4-osiowa ciężarówka z piaskiem przewożonym na budowę jednej z ulic Radomia. Pojazd został zatrzymany również na ul. Żółkiewskiego i skierowany na wagę. Jego dopuszczalna masa całkowita, wynosząca 32 t została przekroczona o 6,3 t. Wywrotka ważyła zatem 38,3 t. Ciężarówka nie była sprawna technicznie, za co zatrzymano jej dowód rejestracyjny. Inspektorzy stwierdzili nieszczelność układu hamulcowego i awarię światła cofania. Kierowca został ukarany mandatami. Wobec przewoźnika zostanie wszczęte postępowanie administracyjne w sprawie nałożenia kary w wysokości 15 tys. zł.
Wszystkie przeładowane ciężarówki mogły odjechać z miejsca kontroli dopiero po usunięciu nadmiaru towaru na inne pojazdy.
Tak duże przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej samochodów ciężarowych i nacisków na osie powodują zdecydowanie szybszą degradację nawierzchni dróg. Przeciążenie pojazdu wpływa również na drogę hamowania, co bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego. Dlatego mazowieccy inspektorzy transportu drogowego zapowiadają kolejne działania kontrolne, mające na celu eliminowanie z ruchu przeładowanych pojazdów.