Unikatowy model z Radomia w telewizyjnych „Legendach PRL”

Unikatowy model z  Radomia w telewizyjnych „Legendach PRL”
Najlepsze wiadomości video z Radomia znajdziesz na naszym kanale na YouTube - TUTAJ

Przez dwa lata radomianie pracowali nad renowacją wyjątkowego, niespotykanego dziś auta, jakim jest BMW Isetta. W minioną niedzielę efekt ich pracy mogli zobaczyć widzowie TVN Turbo. Powtórkę tego odcinka można obejrzeć 2 maja o godzinie 9.50.

- Żeby auto wyglądało tak jak dziś, musieliśmy przeprowadzić kompleksową renowację, co zajęło nam dwa lata, ponieważ wiele prac wykonywaliśmy samodzielnie w wolnych chwilach – mówi Paweł Pawlak, który sprowadził auto z Niemiec.

Renowacja samochodu obywała się etapami. Po rozkręceniu całego auta, nadwozie trafiło do blacharza, następnie lakiernika i tapicera, którzy za zadanie mieli przywrócić Isettę do oryginalnego stanu.

- My natomiast skupiliśmy się na części mechanicznej, czyli silniku, skrzyni biegów, układzie hamulcowym, co w aucie z 1960 roku było nie mniej ważne – mówi Jacek Szlegier, którym pomagał przy pracach i przechowywał auto w swoim serwisie.

Tuż po zakończeniu prac i pierwszych jazdach próbnych, radomianie wybrali się na XI Rajd British Garage Club, który odbył się 13 kwietnia w Żyrardowie. Ich BMW Isetta otrzymała wtedy zaproszenie do „Legend PRL”, czyli znanego programu motoryzacyjnego poświęconego historii motoryzacji. Świetnie odrestaurowany pojazd został również nagrodzony pucharem w konkursie elegancji. Sukces ten Isetta powtórzyła na zlocie aut zabytkowych w Mogilnie, z którego również wróciła z pucharem otrzymanym w konkursie elegancji. W planach radomianie mają także udział w niemieckim zlocie tego modelu. Warto zaznaczyć, że w Polsce znajduje się tylko kilka takich aut, a prezentowany model jest najlepiej zachowanym.

KLIKNIJ I ZOBACZ ZDJĘCIA

BMW Isetta to mały samochód produkowany w latach 1955-1962 przez koncern BMW. Zaprojektowali go Ermenegildo Preti i Pierluigi Raggi, na zlecenie włoskiej firmy Iso SpA, która produkowała lodówki, skutery i dostawcze trójkołowce. Jednak właściciel Iso – Renzo Rivolta – postanowił zbudować mały samochód dla masowego odbiorcy. Autko napędzane silnikiem ze skutera otrzymało zdrobniałą nazwę firmy – Isetta. Pierwowzór BMW Isetta został odkryty przez wysłannika BMW na Salonie samochodowym w Genewie w 1954 r. Zarząd BMW odkupił licencję od włoskiej firmy i wyposażył pojazd we własną jednostkę napędową, pochodzącą z motocykla. Auto rozpędzało się do maksymalnej prędkości 85 km/h. Do prowadzenia Isetty w Niemczech uprawniało nawet motocyklowe prawo jazdy. Największym jego atutem była cena.Auto produkowane było w Niemczech, Włoszech iFrancji. Stało sie niezwykle popularne. Produkcję Isetty zakończono w 1962 r. Wyprodukowano 161 tysięcy 728 egzemplarzy.



A. Towarek; Fot. Szymon Wykrota

Najświeższe wiadomości z Radomia i regionu znajdziesz na profilu CoZaDzien.pl na Facebooku - TUTAJ

Polecamy