CHAOS – niekoniecznie kontrolowany


Seksualne wyuzdanie, śmieszność i absurdalność świata show-biznesu, a nawet nuta wątpliwej pobożności – to elementy składające się na trzecią powieść Michała Witkowskiego "Margot".


MargotTematy podejmowane przez Witkowskiego wskazują jednoznacznie, że jego twórczość oscyluje wokół problematyki, która ma za zadanie wprowadzenia wirtualnego odbiorcy w nieznane rejony ludzkiej egzystencji i środowisk. Podobnie dzieje się w najnowszej książce autora Fototapety – "Margot". Na fabułę składają się zagmatwane, niekiedy wręcz irracjonalne losy trojga głównych bohaterów. Margot pracuje w typowo męskim zawodzie, jest kierowcą tira-chłodni. Jednak pewnej nocy pod wpływem chęci zaspokojenia swojego pożądania seksualnego, przeobraża się w prostytutkę i inicjuje dziką orgię na parkingu. Natomiast Waldek Jesionka - prostolinijny chłopak spod Suwałk, pragnie osiągnąć sukces w branży rozrywkowej. Za sprawą nowego środowiska staje się Waldim „Bacardi” Mandarynką – typową marionetką medialną.Przeciwstawną postawę prezentuje niepełnosprawna Asia z Piotrkowa, która kupuje CB-radio, żeby nawracać tirowców, którzy nadają swojej opiekunce miano: „świętej Asi od Tirowców”. Podrzędną grupę stanowią postaci poboczne, do której należy koleżanka Margot – Czarna Greta – kobieta o lesbijskich skłonnościach seksualnych, uwielbiająca polskie, przydrożne tirówki. Kolejno rysuje się osoba kierowniczki domu dziecka Wesoły Krasnoludek – Kapral, terroryzującej i molestującej dzieci. Nietypowy Ksiądz Marek – małomiasteczkowy egzorcysta i biznesmen, posiadający podrzędny gejowski klub, a co najlepsze uwielbiający stringi.

W świecie kreowanym przez Witkowskiego trudno dostrzec jakiś ład czy porządek, akcja poszczególnych rozdziałów toczy się swoim własnym rytmem, nie zwracając uwagi na pozostałe części składowe powieści. Ten chaos miało złagodzić motto powieści zaczerpnięte z Metamorfoz Owidiusza – "W nową postać zmieniona chcę powiewać cała", wskazujące czytelnikowi właściwy kierunek interpretacji i wprowadzające zarazem w treść utworu. Przemiana stanowi motywację dla wydarzeń fabularnych, jest zarazem główną osią utworu. Przy pierwszym kontakcie problematyka podjęta przez Witkowskiego może wydawać się błaha i niewymagająca, pozbawiona realnego uzasadnienia. Autor kreuje karykaturalną i przejaskrawioną wizję naszych czasów. Twórca Lubiewa demaskuje środowisko celebrytów i  nie waha się przy tym użyć dosadnego języka. Środowisko tirowców też nie umknęło analizie autora, próbuje wzmocnić autentyzm, wprowadzając do wypowiedzi postaci slang CB-radiowców. Stosuje dosadne, ironiczne, niekiedy pieprzne słownictwo, które zawiera w sobie duży ładunek emocjonalny i kształtuje obrazowość snutej opowieści.

Specyficzny chaos, liczne inwersje czasowe, zmiana toku wydarzeń – mimo tych utrudniających lekturę elementów powieść Witkowskiego zanurza czytelnika w głębię swej treści, nie pozwalając mu jednocześnie oderwać się od niej, aż do ostatniej linijki tekstu. Może te zabiegi niesprzyjające percepcji mają na celu skłonienie nas – odbiorców do wytężonej uwagi i skupienia podczas „konsumpcji” Margot?

D.T.-P.


Polecany artykuł

Bridget Jones z Radomia. Literacki debiut Ewy... Od środy, 14 października w księgarniach będzie można zakupić książkę radomianki Ewy...

x