Z wizytą na budowie obwodnicy południowej

Z wizytą na budowie obwodnicy południowej
Najlepsze wiadomości video z Radomia znajdziesz na naszym kanale na YouTube - TUTAJ
[gallery id=616]

Mocno zaawansowane roboty trwają na całej długości nowej trasy. Na odcinku między al. Grzecznarowskiego a wiaduktem na ul. Wyścigowej na obu jezdniach obwodnicy leżą już dwie grube warstwy asfaltowej podbudowy. Gdy tylko pozwoli pogoda, rozpocznie się tu układanie dwóch ostatnich warstw masy bitumicznej: wiążącej oraz ścieralnej. Wzdłuż jezdni pierwszego etapu niedawno zaczęły powstawać chodniki z kostki brukowej.

- Przy wiadukcie na Wyścigowej trwa budowa nasypów, wkrótce osiągną one poziom obiektu. Obwodnica południowa będzie przechodziła pod tym wiaduktem, natomiast Wyścigowa zostanie poprowadzona górą. Węzeł został zaprojektowany w taki sposób, by umożliwić bezkolizyjny przebieg wszystkich relacji ruchu, z obwodnicy do Wyścigowej i odwrotnie - mówi Dariusz Dębski, rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji w Radomiu.

KŁADKA DLA MIESZKAŃCÓW GODOWA I MALCZEWA


Na pobliskiej ul. Armii Krajowej, biegnącej wzdłuż obwodnicy, brakuje jeszcze ostatniej warstwy asfaltu, ale są już tam gotowe prawie wszystkie zjazdy na osiedlowe uliczki Prędocinka. Kończy się również budowa chodników, przygotowano też fundamenty pod słupy oświetleniowe. Sporo dzieje się na przebudowywanej pętli autobusowej na Prędocinku.

- Niedługo powinno się rozpocząć asfaltowanie jej nawierzchni. Gdy docelowa pętla będzie gotowa, wycofamy autobusy komunikacji miejskiej z pobliskiej pętli tymczasowej. Na jej terenie zacznie się natomiast budowa podpory pod kładkę dla pieszych, którą przerzucimy nad obwodnicą. Dzięki tej kładce mieszkańcy Godowa i Malczewa będą mogli szybko i wygodnie dostać się na pętlę autobusową na Prędocinku. Jedna z podpór kładki jest już gotowa, mostowcy zbudowali ją naprzeciwko pętli tymczasowej, po drugiej stronie powstającej trasy. Obiekt z obu stron będzie miał spore, łagodnie wznoszące się podjazdy. Z ich pokonaniem nie będą miały problemu osoby z wózkami i niepełnosprawni - wyjaśnia konstrukcję kładki Dariusz Dębski.

OCHRONA PRZED ULEWAMI

Budowa obwodnicy w rejonie ul. Witkacego trwa w bardzo trudnych warunkach. Na dnie koryta przyszłych jedni po większych opadach zbiera się woda. Ta sytuacja ma się zmienić już wkrótce, gdy zostanie doprowadzony kanał deszczowy przez przebudowywaną właśnie ul. Witkacego. Te dwie inwestycje są ze sobą ściśle powiązane. Kanalizacja deszczowa budowana wzdłuż Witkacego będzie połączona z kanalizacją pobliskiego odcinka obwodnicy i umożliwi odprowadzanie nadmiaru wód deszczowych z nowej trasy.

- U zbiegu ulic Wiejskiej i Godowskiej, w pobliżu nowego wiaduktu, trwa pogłębianie wykopu, którym zostaną poprowadzone jezdnie obwodnicy. Na drugim etapie kończy się także naprawa skarp, które zostały uszkodzone kilka tygodni temu, po ulewnym deszczu.

WIELKI WĘZEŁ

Po drugiej stronie kolejowej "ósemki" coraz lepiej widać kształt największego węzła drogowego na obwodnicy. Węzeł ten będzie rozprowadzał ruch z obwodnicy w kierunku ul. Sycyńskiej, a w przyszłości także w kierunku pierwszego etapu trasy N-S, który ma biec wzdłuż torów od Południa do ul. Młodzianowskiej i planowanego tam kolejnego, dużego węzła. Na Południu, w pobliżu mostu kolejowego, od dawna jest już gotowy potężny wiadukt, jeden z czterech takich obiektów na obwodnicy. Obecnie trwają tam prace przy umacnianiu skarp wzdłuż poszczególnych zjazdów.

Na sporej części jezdni czwartego etapu obwodnicy są ułożone wszystkie warstwy masy bitumicznej. Drogowcy pracują obecnie nad układaniem chodników, na wielu odcinkach przygotowana jest także podbudowa pod układanie masy na ścieżce rowerowej.

Ciężki sprzęt wjechał niedawno na ul. Żelazną, biegnącą wzdłuż obwodnicy (koło Ciepłowni Południe). Żelazna, podobnie jak Armii Krajowej na Prędocinku, po zakończeniu inwestycji będzie pełnić funkcję drogi odbarczającej, ze zjazdami na poprzeczne ulice i pobliskie posesje.

PRZEJŚCIA DLA LUDZI I ZWIERZĄT

Dużo dzieje się także na piątym, ostatnim etapie. Między drogą Radom-Kowala a ul. Fundowicza w ostatnich dniach drogowcy, korzystając z nielicznych słonecznych chwil, układali kolejne warstwy asfaltu. Na ostatnim odcinku budowanej trasy, między drogą Radom-Kowala a krajową "siódemką", trwa jeszcze budowa nasypu, po którym zostanie poprowadzona nowa jezdnia.

Podobnie, jak na innych etapach, także i w tym rejonie grunt jest mocno nasiąknięty wodą deszczową, a prace mocno utrudnione, bo wielotonowe koparki i spychacze nie wszędzie mogą wjechać. Dno pobliskiego charakterystycznego, półokrągłego przejścia gospodarczego jest jeszcze podtopione wodą, ale wkrótce, po usunięciu deszczówki, zostanie wybetonowane.

- To przejście umożliwi okolicznym rolnikom łatwe przedostanie się na drugą stronę obwodnicy. Obiekt jest na tyle duży, że bez problemu przejedzie nim sprzęt wykorzystywany w gospodarstwach rolnych. Kilkaset metrów dalej trwa budowa dużego przejścia dla zwierząt. To największy tego typu obiekt na całej obwodnicy, będzie mogła z niego korzystać zwierzyna zamieszkująca pobliskie lasy. Z tego miejsca można już z łatwością dostrzec na horyzoncie ciężarówki przejeżdżające drogą krajową E 77. Wkrótce w jej pobliżu zacznie powstawać duże rondo turbinowe, które połączy obie trasy - informuje rzecznik miejskich drogowców.

M.W.; Zdjęcia: MZDiK Radom (Dariusz Dębski)

Najświeższe wiadomości z Radomia i regionu znajdziesz na profilu CoZaDzien.pl na Facebooku - TUTAJ

Polecamy


Warning: getimagesize(img/zajawki/7_komunikacja/obpob8.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /var/www/clients/client1/web74/web/app/model/Meta.php on line 96