Wysepka uchroni przed wypadkami?

Wysepka uchroni przed wypadkami?
Najlepsze wiadomości video z Radomia znajdziesz na naszym kanale na YouTube - TUTAJ

W trakcie roku szkolnego uczniom pomaga przedostać się na drugą stronę ulicy „mikołaj", czyli osoba ubrana w odblaskowy strój ze znakiem stop. Pod koniec października 2010 roku drogowcy wymalowali także biało-czerwoną „zebrę", choć większość kierowców nie zważa na jaskrawy kolor pasów i nadal pędzi z dużą prędkością w pobliżu szkoły!

Maszt fotoradaru, stojący koło pobliskiego mostku nad Potokiem Północnym również nie działa na piratów drogowych, ponieważ doskonale wiedzą, iż w środku obdrapanej skrzynki nie ma zamontowanego urządzenia rejestrującego wykroczenia. Jak już informowaliśmy, masz ten przejęła Inspekcja Transportu Drogowego i ma być ponownie wykorzystywany za około dwa miesiące, po wcześniejszej modernizacji. 

Okazuje się, że miejscy drogowcy planują przebudowę odcinka ulicy 25 Czerwca od Żeromskiego do Wodnej. Jest już gotowy projekt, ale w tym roku w budżecie gminy nie zapisano żadnych pieniędzy na wykonanie tej inwestycji. Być może pojawią się one w przyszłym roku.

- Jedyne prace, które planujemy tam w ciągu kilku najbliższych miesięcy, to budowa azylu dla pieszych u zbiegu z ulicą Wysoką, czyli obok Zespołu Szkół Muzycznych. Ma to zapewnić bezpieczeństwo pieszym, w tym przede wszystkim uczniom, ponieważ samochody jeżdżą z górki na tym odcinku dość szybko. Pasy ruchu nie będą zwężane, jezdnia zostanie poszerzona tak, żeby wszystkie pojazdy mogły bezpiecznie omijać nowy azyl - informuje Marek Ziółkowski, pełniący obowiązki rzecznika prasowego Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji w Radomiu.

OPINIA EKSPERTA

Czy wysepka poprawi bezpieczeństwo pieszych?

Dr inż. Łukasz Zaborowski, specjalista do spraw transportu miejskiego:

- Samochody jeżdżą z górki na tym odcinku ulicy szybko i niestety nic się nie zmieni po budowie wysepki... Pasy ruchu nie będą zwężane, więc samochody bez problemu ominą przeszkodę na środku drogi, tak jak dzieje się to na ul. Narutowicza czy Słowackiego. Jest to przykład typowego działania psychologicznego - drogowcy pokazują, że niby coś robią dla poprawy bezpieczeństwa pieszych, ale już nie zawraca się uwagi na skuteczność tych działań. Doskonale widzimy, jak wpływają na poprawę bezpieczeństwa pieszych biało-czerwone pasy. Tego typu działania drogowców przypominają akcje policjantów pod kryptonimem „Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego", podczas których wlepia się mandaty... pieszym i rowerzystom! Skuteczne sposoby poprawy bezpieczeństwa na drogach polegają na fizycznym ograniczeniu prędkości w postaci wyniesionych tarcz skrzyżowań czy przejść dla pieszych. W Niemczech, Holandii czy Wielkiej Brytanii zawęża się arterię do jednego pasa ruchu, a nie zabiera się chodnika pod budowę azylu na środku drogi.  

Marcin Walasik (m.walasik.cozadzien@onet.eu); Fot. Marcin Walasik

Najświeższe wiadomości z Radomia i regionu znajdziesz na profilu CoZaDzien.pl na Facebooku - TUTAJ

Polecamy