Szybsza kolej do stolicy dopiero w 2017 roku!

Szybsza kolej do stolicy dopiero w 2017 roku!
Najlepsze wiadomości video z Radomia znajdziesz na naszym kanale na YouTube - TUTAJ

Jeszcze w tym roku ma zostać ogłoszony i rozstrzygnięty przetarg na wyłonienie wykonawcy robót. W pierwszej kolejności prace ruszą na stacji kolejowej w Radomiu. Dla tej części projektu jest bowiem gotowa dokumentacja techniczna.

- Mniej ryzykowny odcinek dwutorowy z Warszawy do Warki będzie finansowany z funduszy europejskich na lata 2007 - 2013, co oznacza konieczność wykonania modernizacji i rozliczenia robót do końca 2015 roku. Odcinek między Warką a Radomiem będzie finansowany z funduszy na lata 2014-2020, co oznacza możliwość rozpoczęcia robót już w roku 2014 roku - mówił w trakcie krótkiej konferencji z dziennikarzami Andrzej Massel.

Wiceminister zapowiedział, że nowymi torami między Radomiem a Warszawą powinniśmy pojechać najpóźniej w 2017 roku. - Dzięki dobrej współpracy z lokalnymi społecznościami i władzami Radomia, jesteśmy w stanie ukończyć tę inwestycję jak najszybciej - podkreślił Andrzej Massel.

Jeszcze w zeszłym roku planowano, że most nad Pilicą, ze względu na czas realizacji inwestycji, będzie tylko zmodernizowany. Tymczasem już wiadomo, że doczeka się on kapitalnej przebudowy i pojawi się na nim drugi tor. Pociągi będą mogły przejeżdżać przez przeprawę z prędkością do 160 km/h.

Najwięcej problemów będzie z rozpoczęciem robót na odcinku między Radomiem a Warką. Tory w wielu miejscach będą przebiegały zupełnie nowym szlakiem, co wymaga przejęcia nowych terenów. Co spowodowało, że cała inwestycja przesunie się o kilka lat?

- Największy problem dotyczy ewidencji gruntów. Budowa drugiego toru wymaga wykupu kilkuset działek. Uregulowanie tych spraw to naprawdę bardzo żmudna praca. Prace projektowe rozpoczęły się w lutym 2011 roku, w ich czasie wynikły właśnie problemy z gruntami - tłumaczy Andrzej Massel.

Po modernizacji szlaku kolejowego czas przejazdu z Radomia do stolicy ma skrócić się do około 50 minut. Obecnie podróżuje się ponad 2 godziny. Wstępnie zakłada się, że cała inwestycja pochłonie około 2 miliardy złotych. Dokładny koszt poznamy po rozstrzygnięciu przetargu na wykonawstwo robót.

KOMENTARZE PARLAMENTARZYSTÓW

Marek Suski, poseł Prawa i Sprawiedliwości:

- W 2007 roku ówczesny szef PLK obiecywał, że tę inwestycję można zakończyć do 2013 roku. Dziś dowiadujemy się, że dopiero jakieś aneksy są podpisywane i trzeba wykupić setki działek. Dopiero w tej chwili jest szacowana ich wartość. Ten pesymistyczny wariant, zakładający zakończenie robót do 2017 roku, jest więc bardzo wątpliwy. Wynika z tego wszystkiego, że przez pięć lat po prostu nic nie robiono i dopiero teraz ktoś obudził się, że trzeba wykupić wiele działek. To opóźnienie to dalsza niedogodność dla tysięcy ludzi z całego naszego regionu. Nieudolne przygotowania do tej inwestycji ukazują poziom rządów Platformy Obywatelskiej przez ostatnie lata. 

Radosław Witkowski, poseł Platformy Obywatelskiej:

- Parlamentarzyści Prawa i Sprawiedliwości mają to do siebie, że potrafią każdą informację pokazać w krzywym zwierciadle. Mamy bardzo dobrą wiadomość, że modernizacja całej linii kolejowej numer 8 z Radomia do Warszawy zostanie wykonana za fundusze europejskie. Komisja Europejska wyraziła zgodę, żeby etapować finansowanie tej inwestycji, ale pod warunkiem, że zostanie zrobiona cała linia. Mamy więc pewność, że cała trasa kolejowa będzie wykonana w trakcie tej inwestycji. Największy problem stanowi wiadukt nad torami na ulicy Żółkiewskiego. Okazuje się, że pociąg może po prostu nie zmieścić się pod nim. Na poziomie uzgodnień między PLK a miastem nie doszło do porozumienia. Wyjaśniamy tę kwestię i dostrzegamy rozbieżności obu stron. Opóźnienie modernizacji linii kolejowej między Radomiem a Warszawą nie można uznać za porażkę. Tak duże inwestycje wiążą się z problemami, co widzimy na przykładzie inwestycji drogowych realizowanych w ostatnich latach w Radomiu. 

Marcin Walasik (m.walasik@cozadzien.pl); Fot. Szymon Wykrota / Marcin Walasik

Najświeższe wiadomości z Radomia i regionu znajdziesz na profilu CoZaDzien.pl na Facebooku - TUTAJ

Polecamy