Jak przebiega wprowadzenie karty miejskiej?

Jak przebiega wprowadzenie karty miejskiej?
Najlepsze wiadomości video z Radomia znajdziesz na naszym kanale na YouTube - TUTAJ

[gallery id=869]

System umożliwia pobieranie opłat za przejazd środkami komunikacji miejskiej przy użyciu bezkontaktowej karty elektronicznej. W przyszłości pozwoli to również na korzystanie z innych usług, takich jak opłata za wejście na pływalnie MOSiR czy płacenie za postój w strefie płatnego parkowania. Karta miejska dostarczy także wielu informacji na temat ruchu pasażerów, co będzie miało wpływ na poprawę usług transportowych.

- System będzie informował osoby oczekujące na przystankach o rzeczywistym czasie przyjazdu autobusu oraz o zmianach w rozkładach jazdy. W autobusach będą wyświetlane komunikaty o przebiegu trasy oraz zapowiedzi przystanków. Karta zapewni także nadzór nad pracą pojazdów
w czasie rzeczywistym wykorzystując do tego GPS - wyjaśnia Dariusz Dębski, rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji w Radomiu.

KASOWNIKI NA PAPIER I... IMPULS

Przetarg na wyłonienie wykonawcy wdrożenia karty miejskiej i Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej został rozstrzygnięty 26 kwietnia 2013 roku. Za najkorzystniejszą uznano ofertę firmy R&G Plus z Mielca. Firma ta zrealizowała podobne zamówienia m.in. w Olsztynie i Kielcach. Zgodnie z umową, prace nad wdrażaniem obu systemów będą trwały 500 dni od podpisania umowy.

Pierwszym zadaniem wykonawcy jest skompletowanie sprzętu niezbędnego do rozpoczęcia etapów pilotażowych. W przypadku Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej pilotaż przewiduje zamontowanie w sześciu autobusach obsługujących tę samą linię kompletu urządzeń pokładowych, czyli autokomputera, tablic informacji pasażerskiej, modułu zapowiedzi głosowych przystanków oraz dwusystemowych kasowników, umożliwiających odczyt danych z kart miejskich oraz kasowanie tradycyjnych biletów papierowych. Ponadto na przystanku Malczewskiego/ Kelles-Krauza zamontowano już pierwszą tablicę informacyjną.

- Firma ma również dostarczyć serwer, czytniki dla kontrolerów, a także uruchomić pierwsze stanowiska personalizacji oraz doładowywania kart. Wykonawca ponadto ma dostarczyć pierwszą, testową partię kart miejskich - na początek kilkaset sztuk - dodaje Dariusz Dębski.

WZÓR KARTY PRAWIE GOTOWY

Do końca listopada wykonawca zamontował w 60 pojazdach komunikacji miejskiej: 180 dwusystemowych kasowników, 60 autokomputerów z modułem GPS, 60 elektronicznych, dwuwierszowych tablic informacji pasażerskiej, 60 wewnętrznych tablic informacji pasażerskiej oraz 60 modułów zapowiedzi głosowych przystanków.

W tej chwili MZDiK kończy prace nad wzorem graficznym karty miejskiej. Na awersie częścią wzoru będzie fotografia związana z komunikacją miejską i z samym miastem. Rewers będzie natomiast służył jej personalizacji, znajdzie się na nim fotografia posiadacza karty, jego imię i nazwisko, a także numer seryjny karty.

- Na początku 2014 roku wyłonimy, prawdopodobnie w drodze losowania albo konkursu, grupę użytkowników komunikacji miejskiej, którym przekaże testowe egzemplarze nośników biletów elektronicznych. Zadaniem tych osób będzie korzystanie z kart i sprawdzanie ich możliwości - uzupełnia Dariusz Dębski. 

System Karty Miejskiej i System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej są projektami współfinansowanymi przez Unię Europejską. Całkowita wartość projektu to 8 mln 900 tys. zł.  Kwota dofinansowania wynosi 85 procent kosztów kwalifikowanych projektu. 

Mariusz Skopek/foto. Szymon Wykrota

Najświeższe wiadomości z Radomia i regionu znajdziesz na profilu CoZaDzien.pl na Facebooku - TUTAJ

Polecamy