Fuszerka za ponad milion złotych?

Fuszerka za ponad milion złotych?
Najlepsze wiadomości video z Radomia znajdziesz na naszym kanale na YouTube - TUTAJ

[gallery id=187]

Ostatnia warstwa asfaltu leży już na ul. Drzymały. Mieszkańcy tej ulicy mają najwięcej uwag do efektu wykonanych robót. Właściciele posesji po północnej stronie drogi obawiają się dużych opadów deszczów oraz  roztopów, ponieważ nawierzchnia jezdni znajduje się teraz wyżej niż ich działki. Woda będzie więc podtapiać ich podwórka i zabudowania.

- Mieli wybrać ziemię, nawieźć kruszywo i na nim ułożyć asfalt. Tymczasem tylko zrównali grunt, nawieźli kruszywo z gliną i na nim ułożyli asfalt. Przecież woda spływająca z drogi będzie nam zalewać posesje. Odstawili fuszerkę za ponad milion złotych i mają nasz problem w głębokim poważaniu - mówią oburzeni mieszkańcy ul. Drzymały (imiona i nazwiska do wiadomości redakcji).

Mieszkańcy pozostałych ulic, na których nadal trwają roboty, też mają zastrzeżenia do zastosowanej technologii utwardzenia ich nawierzchni. - Asfalt ułożyli bardzo szybko, praktycznie wprost na ziemię, więc obawiam się, że nawierzchnia nie wytrzyma długo. Przejedzie kilka ciężarówek i pojawią się koleiny - twierdzi pan Michał z Malczewa.

Wszystkie uwagi mieszkańców utwardzanych ulic w rejonie budowy obwodnicy południowej przekazaliśmy miejskim drogowcom, którzy odpierają te zarzuty.  Jednak nie ustosunkowali się do pytania o różnicę poziomów działek i nowej jezdni.

- Szczegółowe badania laboratoryjne wykazały, że grunty pod ulicami Źródłową, Drzymały, Galla Anonima oraz Rolniczą, po wykonywanych we wcześniejszych latach równaniach, są dogęszczone i stabilne - informuje Dariusz Dębski, rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji w Radomiu.

Utwardzanie tych ulic było prowadzone przy zastosowaniu następującej technologii: wykonawca używając specjalistycznej maszyny dosypał kruszywa i zmieszał je z glebą wybraną do głębokości 30 centymetrów.

- Stosował przy tym lepiszcze, czyli rodzaj spoiwa, którego zadaniem jest połączenie kruszywa i gleby w jednolitą masę. Powstała w ten sposób podbudowa przypominająca właściwościami beton. Na takich podbudowach wykonawca układa warstwę asfaltu o grubości 5-6 centymetrów. Poziom jezdni wspomnianych ulic po zakończeniu utwardzania będzie podniesiony w stosunku do poziomu sprzed rozpoczęcia prac maksymalnie o 5 centymetrów - mówi Dariusz Dębski.

Przetarg na utwardzenie nawierzchni gruntowych ulic na Godowie i Malczewie wygrała firma Budromost - Starachowice z Wąchocka. Miasto zapłaci jej 1 mln 28 tys. zł. Roboty mają potrwać do 25 listopada. Z powodu prac wykończeniowych (między innymi utwardzania poboczy) występują utrudnienia w ruchu. 

Do sprawy będziemy wracać.

Marcin Walasik (m.walasik@cozadzien.pl); Zdjęcia: Michał Sołśnia

Najświeższe wiadomości z Radomia i regionu znajdziesz na profilu CoZaDzien.pl na Facebooku - TUTAJ

Polecamy