Radio Rekord Radom 29 lat z Wami Radio Rekord Radom 29 lat z Wami
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjEiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjEiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=

Wiosną włączą wagę i kamery na krajowej "siódemce"

Wiosną włączą wagę i kamery na krajowej

Elementy pierwszego w naszym mieście, nowoczesnego systemu ważenia ciężarówek oraz odcinkowego pomiaru prędkości znajdują się na ulicach Warszawskiej, Czarnieckiego i Kieleckiej. Gotowe bramownice, na których zostały umieszczone kamery i wysięgnik z jeszcze nieczynną tablicą elektroniczną, przyciągają uwagę kierowców. Wielu z nich jeszcze nie zdaje sobie sprawy, że dzięki tym urządzeniom już niedługo mogą być ukarani słonymi mandatami za nieprzestrzeganie przepisów.

- System jest gotowy w 90 procentach. Zamontowaliśmy wszystkie jego elementy, z wyjątkiem czujników kwarcowych, które będą mierzyły masę całkowitą pojazdów lub nacisk na poszczególne osie. Z ich montażem musimy poczekać na odpowiednią pogodę, gdy będzie sucho i w miarę ciepło. Te wymagające ogromnej precyzji prace wykonają fachowcy z warszawskiego Instytutu Badawczego Dróg i Mostów - informuje Dariusz Dębski, rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji w Radomiu.

JAK TO DZIAŁA?

Zasada działania gotowego już systemu do odcinkowego pomiaru prędkości jest bardzo prosta. Kierowcy wjeżdżający do miasta ul. Warszawską będą na wysokości ul. Janiszewskiej informowani za pomocą dużej tablicy świetlnej o dokonywanym, odcinkowym pomiarze prędkości, a ich pojazdy zostaną fotografowane. Zdjęcia wraz opisem (marka samochodu, kolor, numer rejestracyjny, prędkość, data i godzina wykonania fotografii) automatycznie trafią do systemu.

- Kierowca, który przyhamuje na widok kamer, a po minięciu wysięgnika ponownie przyspieszy, nie uniknie mandatu. System automatycznie wykona fotografię tego samego auta na kolejnej bramownicy i na podstawie czasu przejazdu między poszczególnymi punktami pomiaru wyliczy średnią prędkość pojazdu. Jeśli okaże się, że kierowca przejechał miejski odcinek "siódemki" ze zbyt dużą szybkością, będzie to podstawa do wystawienia mandatu - tłumaczy Dariusz Dębski.

Miejscy drogowcy uruchomili testowo system i bardzo go zachwalają. - Wykonywane przez kamery zdjęcia są tak dobrej jakości, że bez trudu można stwierdzić, czy kierowca ma zapięte pasy albo czy w czasie prowadzenia rozmawia przez telefon komórkowy - mówi Dariusz Dębski.

BĘDĄ OMIJAĆ?

Na razie system jest nieczynny, bowiem jeszcze nie można ważyć ciężarówek. Gdy w asfalcie na ul. Czarnieckiego pojawią się czujniki kwarcowe, miasto oficjalnie udostępni wszystkie urządzenia i dostęp do bazy danych zapisywanych w systemie Inspekcji Transportu Drogowego. Zdjęcia wraz z danymi o wadze pojazdu oraz prędkości posłużą inspektorom do dalszych czynności, a w efekcie do wystawienie słonego mandatu. Oficjalne przekazanie i uruchomienie systemu zaplanowano na kwiecień.

Na forum publicznym pojawiają się głosy, że wieść o elektronicznej wadze oraz odcinkowym pomiarze prędkości w Radomiu szybko dotrze m.in. przez radio CB do wielu zawodowych kierowców TIR-ów. A ci będą omijać mierniki. Obawy te wydają się być słuszne, ponieważ istnieje możliwość swobodnego ominięcia wagi na ul. Czarnieckiego przez miejskie odcinki krajowej "dziewiątki" i "dwunastki", czyli przez ul. Żółkiewskiego, Wojska Polskiego, Grzecznarowskiego, Dowkontta, 1905 Roku oraz Maratońską do Kieleckiej.

- Zdajemy sobie sprawę, że niektórzy kierowcy mogą próbować omijać ulice objęte odcinkowym pomiarem prędkości i preselekcyjnym ważeniem, dlatego będziemy dążyli do rozszerzenia systemu na wloty wszystkich dróg krajowych, żeby chronić nawierzchnie radomskich ulic przed rozjeżdżaniem - zapowiada Dariusz Dębski.

WAŻNE


Nowoczesny system preselekcyjnego ważenia pojazdów oraz odcinkowego pomiaru prędkości jest pilotażowym projektem Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, na który placówka ta dostała dofinansowanie unijne. Instytut zadeklarował pokrycie jednej czwartej kosztów budowy systemu w Radomiu (ok. 200 tys. zł). Resztę wydatków, czyli ponad 550 tys. zł pokryje miasto. Podobne systemy działają już m.in. we Włocławku, Płocku oraz Warszawie. System włocławski kosztował 450 tys. zł. Całkowity koszt jego budowy, w postaci nałożonych kar, zwrócił się w ciągu zaledwie trzech miesięcy od uruchomienia urządzeń!

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=

#WieszPierwszy

Najnowsze wiadomości

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

Najczęściej czytane

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

Polecamy