Radio Rekord Radom 29 lat z Wami Radio Rekord Radom 29 lat z Wami
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjEiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjEiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=

Województwo mówi "tak" tramwajom w Radomiu!

Województwo mówi


Przypomnijmy, że 11 propozycji do Kontraktu Terytorialnego Radom zgłosił w styczniu tego roku. To m.in. budowa Parku Kulturowego Stary Radom, rozbudowa Radomskiego Szpitala Specjalistycznego, przebudowa drogi krajowej nr 9, budowa hali widowiskowo-sportowej przy ul. Struga, budowa Trasy N-S w Radomiu. Co z nimi - nie wiadomo. Tymczasem zarząd województwa włączył do kontraktu propozycje RTN i ITE, m.in. budowę linii tramwajowej i Centrum Nauki Sołtyk.

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjciIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjciIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+

W rozmowie z Radiem Plus w środę prezydent Andrzej Kosztowniak nie krył zdziwienia:

- Trudno sobie wyobrazić, kto miałby sfinansować te prace, kto by je wykonał. Dziwi mnie, że ktoś przedstawia projekty warte setki milionów bez konsultacji z władzami miasta. Nikt nas nie pytał o możliwości zurbanizowania terenu, miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego, koncepcję rozwoju naszego miasta - stwierdził.

"DLA TYCH, KTÓRZY POTRAFIĄ SKŁADAĆ DOBRE WNIOSKI..."

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjQxIiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjQxIiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

W czwartek 14 listopada w urzędzie marszałkowskim marszałek Adam Struzik organizuje spotkanie z udziałem władz Radomia. Do udziału w spotkaniu zaprosił także radnych województwa, przedstawicieli Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego oraz Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych. Spotkanie, jak czytamy w komunikacie Urzędu Marszałkowskiego, "ma na celu wyjaśnienie władzom Radomia, jakie są zasady konstruowania kontraktu terytorialnego oraz jak tworzone są ramy wsparcia w kolejnej perspektywie unijnej".

– Środki unijne są wielką szansą dla wszystkich samorządów lokalnych. Przekonali się o tym ci samorządowcy, którzy potrafili składać dobre wnioski i dziś cieszą się nowymi inwestycjami. Trzeba pamiętać, że o tym, jak mogą być wykorzystywane pieniądze z UE, decydują ścisłe zapisy i wytyczne unijne. Podobnie jest z kontraktem terytorialnym (...) Dopiero po negocjacjach ze stroną rządową otrzymamy odpowiedź ile i które inwestycje, będą mogły liczyć na wsparcie unijne – wyjaśnia marszałek Adam Struzik. – Myślę więc, że na tym etapie  prac i na minimum rok przed ogłoszeniem pierwszego konkursu, propagowanie czarnych scenariuszy nie ma wielkiego sensu. W kolejnej agendzie, jak i w obecnej, dofinansowanie unijne zdobyły setki samorządów z Mazowsza. Wszystko zależało i nadal zależeć będzie od jakości składanych projektów. Jestem pewien, że również Radom stanie na wysokości zadania i pozyska z UE szereg środków na swój rozwój. Na co bardzo liczę.

NA CZYM POLEGA TRAMWAJOWY PROJEKT RTN?



RTN stworzył projekt "Radomski biegun innowacji", który wiąże różne dziedziny. Wśród inwestycji jest  budowa w naszym mieście Centrum Nauki Sołtyk (na wzór Centrum Nauki Kopernika); stworzenie nowoczesnego węzła komunikacji miejskiej; stworzenie 8 km linii tramwajowej - te właśnie trzy znalazły się na liście kontraktu. Ich realizacja kosztowałaby ok. 570 mln zł.

Członkowie RTN mówiąc o powstaniu linii tramwajowej w Radomiu, wzorować się chcą na inwestycji we francuskim Breście (na zdjęciu i na filmie powyżej) - tutaj kosztem komunikacji samochodowej stworzono rodzaj "miejskiego salonu", który komunikuje bardzo nowoczesny, wygodny i często kursujący tramwaj.
Planują połączenie z placem dworcowym (jako najważniejszym węzłem komunikacyjnym) z jednej strony Michałowa i XV-lecia, z drugiej - Ustronia i Prędocinka. Linia musiała by więc przebiegać od Józefowa, Chrobrego, Pileckiego, Mickiewicza, Traugutta, Grzecznarowskiego.
Dziś wstępnie można mówić o tym, że samo miasto musiałoby dać wkład własny na tę inwestycję na poziomie 100 mln zł.
- Przy założeniu, że resztę, jakieś 80 procent, sfinansuje Unia Europejska. A zauważmy, że w nowej perspektywie finansowej, UE stawiać będzie na infrastrukturę szynową. Zauważmy też, że Warszawa z Kontraktu Regionalnego ma właśnie dostać 4 mld zł na rozbudowę... linii tramwajowych - przekonują członkowie RTN. 

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=

#WieszPierwszy

Najnowsze wiadomości

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

Najczęściej czytane

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

Polecamy