W piątek (4 października) w sali Urzędu Miejskiego w Radomiu odbyły się konsultacje społeczne związane z projektami Planu Zagospodarowania Przestrzennego oraz Kontraktu Terytorialnego na lata 2014 - 2020. Mazowsze na dalszy rozwój otrzyma z Unii Europejskiej około 3,3 mld euro.
LINIA KOLEJOWA I EKSPRESOWA DROGA
- W tym spotkaniu wzięli udział lokalni samorządowcy, a także przedstawiciele służb publicznych, które przedstawiły swoje pomysły i wskazały potrzeby, które mogą zostać zaspokojone właśnie ze środków wspólnoty. Mam nadzieję, że duża część tych propozycji zostanie zaakceptowana, a nasz region zmieni się na lepsze - powiedział Leszek Ruszczyk, wicemarszałek województwa mazowieckiego.
Zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej wsparciem finansowym mają zostać objęte przede wszystkim działania związane z pobudzeniem gospodarki, zastosowaniem dokonań naukowych w biznesie i wspieraniem przedsiębiorców. Oprócz tego część środków będzie przeznaczana na rozwój transportu oraz służby zdrowia.
- Do tej pory na listę inwestycji, które mogłyby zostać zrealizowane w ramach PZP i KT, została wpisana modernizacja linii kolejowej nr 8 na odcinku Warka - Radom, a także budowa drogi ekspresowej S12 od granic województwa łódzkiego przez Radom i dalej do granic województwa lubelskiego, budowa obwodnicy S7 oraz utworzenie Centrum Prototypowania w Instytucie Technologii Eksploatacji - PIB. Szansę na dofinansowanie ma także przebudowa drogi krajowej nr 9 na odcinku Alei Wojska Polskiego i Żółkiewskiego - poinformował dr Tomasz Sławiński, zastępca dyrektora mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego w Warszawie.
CO Z TRAMWAJEM?
W połowie tygodnia Radomskie Towarzystwo Naukowe zaproponowało, aby w naszym mieście zmodernizować sieć komunikacyjną i zbudować linię tramwajową. Środki na to przedsięwzięcie miałyby pochodzić właśnie z kasy UE. Czy Radom ma jakiekolwiek szanse na pozyskanie pieniędzy na ten cel?
- W nowej perspektywie dofinansowanie otrzymają te projekty związane z transportem, które w znaczny sposób będą miały wpływ na ochronę środowiska i zmniejszenie ruchu kołowego. Myślę, że ten pomysł spełnia te kryteria i jest szansa, że mógłby otrzymać wsparcie finansowe. Wszystko jednak zależy od skonstruowania odpowiedniego wniosku i wskazania, dlaczego jest to tak ważne dla miasta - stwierdziła Agnieszka Rypińska, dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich.
Mimo, że dopiero tworzony jest projekt Planu Zagospodarowania Przestrzennego oraz Kontraktu Terytorialnego to już pojawiły się opinie, że większość pieniędzy trafi do Warszawy, a mniejsze miasta będą musiały się zadowolić skromnym wsparciem.
- Celem programów unijnych jest to, aby obszary danego kraju rozwijały się w podobnym tempie. O przyznaniu pieniędzy na konkretną inwestycję decydują wskaźniki. Założenie, że większość środków zostanie przekazana stolicy z pominięciem mniejszych ośrodków jest nieprawdziwe - dodała dyrektor Rypińska.