Mowa ciała na rozmowie kwalifikacyjnej


Badania dowodzą, że 7 proc. informacji czerpiemy ze słów, 35 proc. z tonu głosu, a pozostałe 55 proc. to język ciała. Nasze zachowania, gesty czy ton głosu mówią o nas bardzo wiele. Poznaj język swojego ciała, by dobrze wypaść na rozmowie kwalifikacyjnej.


– Idąc na rozmowę kwalifikacyjną, trzeba się liczyć z tym, że jesteśmy bacznie obserwowani już od progu. Na początku jesteśmy oceniani po wyglądzie, następnie po zachowaniu, a dopiero na samym końcu po wypowiedzi. Dlatego tak bardzo ważne jest to, jak jesteśmy ubrani, oraz to, jak się zachowujemy. Jesteśmy przecież oceniani po kilku minutach rozmowy. Odpowiedzi na pytania, które często powtarzają się na rozmowach rekrutacyjnych, można się wyuczyć, natomiast mowa ciała zdradzi to, czego nie chcemy powiedzieć słowami – zauważa Anna Zielińska, doradca zawodowy.

Oto kilka gestów, których powinnaś unikać, starając się o pracę:
- Ręce splecione na piersi – taka postawa to klasyczny przykład pozycji zamkniętej. Krzyżując w ten sposób ręce, mówisz, że jesteś negatywnie nastawiona i sfrustrowana.

- Palec jednej dłoni zaciśnięty w drugiej ręce – to sygnał, że nie wiesz, o czym masz mówić.

- Przestępowanie z nogi na nogę i szybki oddech świadczą o twoim zdenerwowaniu.

- Twój sposób siedzenia także oddaje twój charakter. Jeśli zwykle zakładasz nogę na nogę, oznacza to, że jesteś ambitna i przyjazna. Stopy złączone charakteryzują osobę skromną, ale jednocześnie sztywną i zdystansowaną. Natomiast palce skierowane do środka i pięty na zewnątrz ma osoba sumienna i punktualna, jednak bez inicjatywy.

- Pamiętaj także, by nie zasłaniać ust podczas rozmowy, bo to może oznaczać, że boisz się wypowiedzieć zbyt zobowiązujących słów.

Znajomość mowy ciała nie tylko pomoże ci dobrze wypaść na rozmowie w sprawie pracy. Jeśli będziesz potrafiła rozszyfrować gesty twojego rozmówcy, łatwo zorientujesz się, jakie jest jego nastawienie wobec do ciebie.

- Ręce tkwiące głęboko w kieszeniach oznaczają, że człowiek nie chce zdradzać swojej reakcji. Postawa ta nazywana jest hermetyczną, czyli skrywającą zamierzenia.

- Zaciśnięta pięść, schowana za plecami i podtrzymywana drugą dłonią, oznacza ukrytą broń, która może być użyta znienacka.

- Podpieranie głowy dłonią oznacza, że osoba, z którą rozmawiasz, jest ewidentnie znudzona twoją długotrwałą przemową. Lepiej szybko skończyć monolog.

- Bawienie się okularami, długopisem czy kartką papieru to typowy gest blokujący porozumienie.

- Niechęć czy dezaprobatę łatwo da się wyczuć, jednak jeśli dodatkowo do tego zauważymy u rozmówcy zaciśnięte usta, spoglądanie w bok czy nerwowe pocieranie nosa, możemy być pewne, że już raczej nic się nie da zrobić. Nie są to gesty przyjazne, więc pewnie z etatu nici.

- Kiedy natomiast rekrutujący zacznie wstawać, zaglądać do teczki z papierami, unikać twojego wzroku, to zapewne za chwilę rozmowa się zakończy, a ty zostaniesz poproszona o wyjście.

– Znając mowę ciała, można wiele wyczytać z gestów innych, ale także nauczyć się ją wykorzystywać na wielu płaszczyznach, nie tylko w kontaktach zawodowych” – przekonuje doradca zawodowy Anna Zielińska. – Pamiętajmy o wyprostowanej postawie, poruszaniu się z gracją i patrzeniu w oczy rozmówcy. Świadczyć to będzie o pewności siebie. Unikaj gestykulacji, mów powoli i wyraźnie, tak abyś była dobrze zrozumiana. Nie ma nic gorszego niż ignorancja i brak szacunku wobec rozmówcy – dodaje ekspertka.

Anna Gawryluk

Źródło: eradomianki.pl


Polecany artykuł

Najgorsze zawody świata: drwal, dziennikarz newsowy,... Są dni, kiedy wydaje ci się, że masz najgorszą pracę na świecie? Wredna kierowniczka, nadmiar...

x